۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵

رفع بوی نامطبوع کارخانه‌های پودر ماهی قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از ضرورت رعایت الزامات محیط زیستی به عنوان راه حل قطعی رفع معضل انتشار بوی نامطبوع کارخانه‌های پودر ماهی در جزیره قشم نام برد.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۲

رفع بوی نامطبوع کارخانه‌های پودر ماهی قشم

 

به گزارش خبرنگار مانا از هرمزگان، مریم نوری بالانجی با اعلام اینکه بررسی و حل مشکل بوی نامطبوع کارخانه‌های پودر ماهی در دستور کار این مدیریت قرار دارد، اظهار کرد: با رعایت الزامات محیط زیستی، معضل بوی نامطبوع ناشی از تولید پودر ماهی به عنوان یک محصول استراتژیک و ضروری صنعت شیلات و آبزی پروری، در سطح جزیره از بین خواهد رفت.

وی گفت: استفاده از سیستم‌های بوگیر و بوسوز مستلزم بررسی میزان ظرفیت تولید کارخانه‌ها، جهت وزش باد غالب منطقه، موقعیت جغرافیایی، تفاوت تَراز ارتفاع و فاصله طولی سکونتگاه مردمی با محل استقرار کارخانه و در نهایت اندازه‌گیری دقیق میزان بوی متصاعد شده از این واحد‌های صنعتی می‌باشد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: انتخاب نوع سیستم بوگیر با کارکرد متناسب با شرایط خاص هر کارخانه، پیش بینی صرفه اقتصادی برای انتخاب سیستم‌های مورد نیاز هر کارخانه، نوع و تعداد کندانسور‌های سیستم بوگیر از تک مرحله‌ای تا چهار مرحله‌ای به فراخور میزان موفقیت مرحله به مرحله در مهار انتشار بو بسیار حائز اهمیت هستند. به گفته وی، استفاده از سیستم‌های اسکرابر در صورت نیاز و در نهایت در صورت عدم افاقه سیستم بوگیر، نصب دستگاه بوسوز مکمل سیستم بوگیر در جهت امحای باقی مانده بوی نامطبوع در کنار اجرای ضوابط مدیریت پسآب و لرد حاصله و ارتقا و تجهیز خطوط تولید پودر ماهی در بازگشت پسماند به مدار بازیافت هم از موارد ضروری برای رفع بوی نامطبوع کارخانجات پودر ماهی محسوب می‌شوند.

نوری بالانجی همچنین با یادآوری تدوین طرح ساماندهی ماهی خشک سنتی و غیربهداشتی طی دو سال اخیر توسط مدیریت شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: انتشار بوی نامطبوع علاوه بر کارخانجات پودرماهی دارای نقص سیستم بوگیر و بوسوز، غالباً ناشی از خشک نمودن غیراصولی، غیربهداشتی و سنتی ماهی روی زمین یا تور و انبار‌های فله ماهی خشک سنتی و غیربهداشتی کارخانجات و سطح جزیره هم می‌باشد.

وی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم با ارائه مشوق‌های متنوع سعی در تغییر این شیوه منسوخ در تولید ماهی خشک به سمت تولید صنعتی و بهداشتی دارد که نیازمند اهتمام تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خارج از سازمان منطقه آزاد قشم است.  

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به حمایت از تولید و ترقی صنعت شیلاتی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد دریا پایه، بیان داشت: معضل انتشار بوی نامطبوع واحد‌های تولید پودر ماهی با هدف جلب رضایت مردم جزیره قشم به قید فوریت و با اجرای طرح ساماندهی وضعیت ماهی خشک سنتی و غیرقابل استفاده در صنعت و ایجاد سایت جانمایی شده و تخصصی ویژه جهت استقرار صنایع شیلاتی و همچنین با همکاری این مدیریت با مدیریت‌های محیط زیست و صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم در الزام کارخانجات پودرماهی، ماهی خشک صنعتی و حتی خوراک دام، طیور و آبزیان موجود به استفاده از سیستم‌های بوگیر و بوسوز مدرن و به‌روز تا حدود بسیار زیاد رفع خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار