۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

بحران دریای سرخ فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل شد

انحراف کشتی‌ها از مسیر‌های اصلی به‌منظور دوری از بحران دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ موجب شد تا فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده، نرخ‌ها افزایش یابد و تقاضای جهانی برای حمل کالا به ازای هر TEU مایل ۱۷٫۲ درصد افزایش پیدا کند. در این راستا، برای جبران تأخیر‌های طولانی که در سال ۲۰۲۴ جهان شاهد آن بود، پیش‌بینی می‌شود ناوگان جهانی در سال ۲۰۲۵، شامل همه بخش‌های حمل‌ونقلی،۴٫۷ درصد رشد کند. این در حالی است که تخمین‌ها نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۲۴ تنها نصف این مقدار خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۵
بحران دریای سرخ فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل شد
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، موسسه Xeneta در گزارشی تحلیلی اعلام کرد: مسیرهای طولانی در سال ۲۰۲۴ میلادی یک حباب مصنوعی برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کانتینری ایجاد کرد. نرخ‌ها در ابتدای بحران و اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی در مقایسه با نرخ‌های قبل از آن به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی از شرق دور تا سواحل غربی آمریکا ۲۴۱ درصد، از شرق دور به اروپا ۱۴۸ درصد و از خاور دور تا مدیترانه ۱۱۲ درصد افزایش یافت که این روند، همراه با تحمیل هزینه‌های اضافی و سوخت، نشان می‌دهد که نرخ حمل بار توسط حمل‌ونقل اقیانوسی به این زودی‌ها کاهش نخواهد یافت.
در ادامه این گزارش آمده است: خطوط کشتیرانی مرسک و هاپاگ لوید طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند با تشکیل ائتلاف "جمینی"، از فوریه ۲۰۲۵ میلادی تا زمانی که دریای سرخ از امنیت کافی برخوردار نشود، از این دریا عبور نخواهند کرد. این تصمیم نشان می‌دهد که انحراف کشتی‌ها و افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد یافت.
«امیلی استاسبول»، تحلیلگر ارشد موسسه Xeneta، معتقد است هیچ نشانه‌ای برای حل بحران به چشم نمی‌خورد و اختلال همچنان باعث افزایش نرخ‌ها خواهد شد. بدین ترتیب، عبور کشتی‌ها از دریای سرخ احتمالاً کمتر خواهد شد مگر اینکه به چین و روسیه متعلق باشند؛ بازگشت کشتی‌ها به عرصه دریای سرخ در مقیاس بزرگتر بعید به نظر می‌رسد.
البته ممکن است ترانزیت از طریق کانال سوئز هم ادامه یابد، که در سطح وسیع چندان قابل پیش‌بینی نیست. فراموش نکنیم، این انحراف بر گسترش خدمات لجستیکی تأثیر زیادی می‌گذارد که در سال ۲۰۲۴ میلادی شاهد آن بودیم.
«پل براشیر»، معاون زنجیرۀ تامین جهانی برای تدارکات ITS، نیز در این خصوص اظهار داشت تغییر نحوه ورود کالا از آسیا به آمریکا، اختلال بیشتری برای این کشور ایجاد کرد. اگرچه آمریکا حمل‌ونقل ریلی را برای جبران مافات بیشتر به‌کار گرفت، اما اختلال همچنان به قوت خویش باقی است. به‌هرحال، سال ۲۰۲۵ میلادی برای زنجیره تأمین و لجستیک جهانی به‌ویژه آمریکا بسیار مهم خواهد بود.
«آلن بائر»، مدیرعامل OL USA، نیز گفت که واردکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی با بررسی زمان ارسال کالا از طریق کانال سوئز و مقایسه آن با ارسال به بنادر آفریقای جنوبی به این نتیجه رسیده‌اند که فرصت‌ها و هزینه‌های زیادی برای لجستیک کالا در مسیر آفریقای جنوبی از دست رفته است. وی تأکید کرد که علاوه بر افزایش مسیرها و خطرات ناشی از ترانزیت کالا از بنادر آفریقایی، مسیرهای دیگر و استفاده از سایر بخش‌های حمل‌ونقل برای سال ۲۰۲۵ میلادی در دست بررسی است.
در پایان این گزارش آمده است: با نزدیک شدن به سال دوم بحران دریای سرخ، باید شاهد فعالیت مضاعف شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی باشیم تا شاید بتوانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در عین عدم اطمینان به مسیرهای حمل کالا، بر‌اساس توانایی و نوآوری برای انتخاب مسیر درست و کاهش هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار