۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری همچنان بالاست

سفارش ساخت انواع کشتی‌ها نسبت به سال‌های قبل بطئی و کند شده، اما سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری همچنان بالاست که به نطر می‌رسد جاه طلبی‌ها‌ی مالکان و اپراتور‌ها برای دستیابی به کشتی‌های دارای سوخت سبز مانند ال ان جی و متانول به این امر دامن می‌زند. در حال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقل به نوعی تحت فشار هستند تا برای کاهش کربن و رعایت مسائل زیست محیطی ناوگان خود را نوسازی کرده و گسترش دهند. اما غافل از اینکه این سفارشات ظرفیت اضافی را بر ناوگان کانتینری تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۶

سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری همچنان بالاست

 

اختصاصی مانا- طی چند سال گذشته، شرکت‌های کشتی‌سازی رشد چشمگیری در سفارشات ساخت کشتی‌های کانتینری جدید داشته‌اند. با وجود بحران دریای سرخ و سایر چالش‌های موجود، همچنان تقاضا برای استفاده از ناوگان قدیمی وجود دارد. با این حال، برخی خطوط کشتیرانی در حال ارسال کشتی‌های بالای ۲۰ سال به یارد‌های اسکراپ هستند.

همان‌طور که اشاره شد، سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری از نظر ظرفیت TEU بزرگ‌ترین سفارش کشتی در حال حاضر است. رتبه‌بندی ۱۰۰ خط کشتیرانی برتر از نظر ظرفیت نشان می‌دهد که حمل‌ونقل کانتینری با ظرفیت نزدیک به بیش از ۳۰ میلیون TEU به سطح جدیدی رسیده است. در حال حاضر، ۷۱۲۵ کشتی فعال کانتینری وجود دارد. در این ارتباط، سفارشات جدید کشتی‌های کانتینری شامل ۴۳۱ فروند کشتی با ظرفیت ۵.۹ میلیون TEU در میان ۱۰ شرکت برتر کشتی‌سازی است که ۲۳ درصد ظرفیت فعلی ناوگان کانتینری را شامل می‌شود. با احتساب سفارش این ۱۰ خط کشتیرانی، به میزان ۲۵.۸ میلیون TEU ظرفیت روبه‌رو هستیم.

کاهش ۲۵ درصدی سفارش انواع کشتی در ماه سپتامبر

باید به این نکته توجه کرد که تحقیقات مؤسسه کلارکسون نشان می‌دهد که سفارش انواع کشتی‌ها در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل کُندتر شده و کاهش ۲۵ درصدی داشته است. اما هنوز مشخص نیست که آیا این روند کاهشی در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت یا نه. با این حال، آمار سفارشات کشتی‌های کانتینری همچنان در اوج است.

باید توجه داشت که برخی از سفارش‌ها که هنوز در چارتر‌های بلندمدت لحاظ نشده‌اند، می‌توانند رقم کل سفارشات را از این هم بالاتر ببرند. براساس داده‌های اخیر، چندین قرارداد بزرگ ساخت کشتی‌های کانتینری نوساز در دست مذاکره است. شرکت کشتیرانی Hapag-Lloyd اقدام به سفارش چشمگیری کرده است، در حالی‌که شرکت MSC سفارشات جدیدی را در دستور کار خود دارد، گرچه از اعلام رسمی آن خودداری کرده است.

این وضعیت بی‌سابقه در سفارشات کشتی‌های کانتینری تا حدی ناشی از جاه‌طلبی‌های این شرکت‌ها برای افزایش کارایی کشتی‌ها، استفاده بیشتر از سوخت‌های جایگزین مانند LNG و متانول، و کاهش هزینه‌ها است. نیاز به جوان‌سازی ناوگان نیز محرک بزرگی برای این سفارشات پی‌درپی بوده است؛ خطوط کشتیرانی به تناژ جدید برای جوان‌سازی ناوگان خود نیاز دارند.

جاه طلبی شرکت‌های برتر کانتینری

در میان ۱۰ خط کشتیرانی برتر، برخی شرکت‌ها هنوز ۶۸۳ کشتی بالای ۲۰ سال را اداره می‌کنند. این رقم تقریباً ۱۸ درصد کشتی‌هایی است که توسط این خطوط اداره می‌شود و ظرفیت این کشتی‌های قدیمی مجموعاً ۲.۶ میلیون TEU است. در این راستا، شرکت‌هایی مانند MSC برخی از قدیمی‌ترین کشتی‌های خود را برای بازیافت ارسال کرده‌اند. حتی شرکت‌های حمل‌ونقل کوچک‌تر مانند Wan Hai حرکت خود را به سمت بازیافت کشتی‌های قدیمی آغاز کرده‌اند.

شرکت کشتیرانی مرسک در ماه آگوست تلاش‌های بسیاری برای نوسازی ناوگان خود انجام داده است و اعلام کرده قصد دارد ۵۰ تا ۶۰ کشتی جدید با ظرفیت کل ۸۰۰ هزار TEU به ناوگان خود اضافه کند. به گفته مسئولان این شرکت، کشتی‌هایی که دارای مالکیت یا اجاره بلندمدت خواهند بود، بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ میلادی به ناوگان اضافه خواهند شد و در صدد حفظ ظرفیت فعلی خود در حدود ۴.۲ میلیون TEU هستند. آنها قبلاً سفارش ۲۵ کشتی با ظرفیت ۳۵۰ هزار TEU را داده‌اند.

در پایان باید گفت که افزایش عرضه پس از بحران دریای سرخ و نیاز به کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط برای اعزام به بنادر آفریقا باعث شده حتی کشتی‌های قدیمی همچنان فعال باشند. همزمان، رقابت برای پاسخ به تقاضا، مدیران خطوط کشتیرانی را وادار به سفارش‌های جدید می‌کند که ممکن است به ایجاد ظرفیت مازاد منجر شود.
منبع: موسسه آلفالاینر

سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری همچنان بالاست

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار