۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

۱۸۷ میلیون دلار؛ ارزش صادرات آبزیان در ۵ ماهه نخست امسال/ صادرات ۲ هزار و ۳۲۸ کیلو‌گرم خاویار

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، گفت: مطابق گزارش منتشر شده توسط گمرک در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ مقدار صادرات انواع محصولات شیلاتی به بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار رسیده است.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۰

۱۸۷ میلیون دلار؛ ارزش صادرات آبزیان در ۵ ماهه نخست امسال/ صادرات ۲ هزار و ۳۲۸ کیلو‌گرم خاویار

 

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه قطار محصولات شیلاتی و آبزیان کشور همچنان روی ریل صادرات می‌تازد، اظهار داشت: مطابق گزارش منتشر شده توسط گمرک در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ مقدار صادرات انواع محصولات شیلاتی به بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، تصریح کرد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۴۳ درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: در صدر فهرست اقلام اصلی صادراتی شیلات به ترتیب ارزش، انواع ماهیان دریایی ۴۰.۷ درصد، خوراک آماده آبزیان ۲۱.۴ درصد و میگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.

وی ادامه داد: صادرات انواع ماهیان دریایی در پنج ماهه نخست امسال  بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن و به ارزش بیش از ۷۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به  ۵۹ درصد وزنی و بیش از ۶۶ درصد ارزشی، رشد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خاطرنشان ساخت: صادرات خوراک آماده آبزیان از ۲۸ هزار و ۶۲۷ تن که دارای ارزش  ۲۳.۶  میلیون دلار در پنج ماهه سال گذشته، به ۴۷ هزار و ۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری، افزایش داشته که از نظر وزنی ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۹.۵ درصد رشد داشته است.

وی درباره روند صادرات خاویار، کپورماهیان و قزل آلا نیز، تصریح کرد: مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات این گونه‌ها، همچنان از روندی صعودی نسبت به پنج ماهه سال گذشته برخوردار بوده است، به طوری‌که در پنج ماهه نخست امسال مقدار صادرات خاویار به حدود دو هزار و ۳۲۸ کیلوگرم، کپورماهیان به ۹ هزار و ۶۵۱ تن و قزل آلا به پنج هزار و ۷۱۱ تن رسیده است.

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده‌های آبزی پروری و مواد اولیه صنایع شیلاتی در پنج ماهه نخست سال جاری ۲۱ هزار و ۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ میلیون دلار، برآورد شده که سهم انواع تون ماهیان به عنوان اصلی‌ترین کالای شیلاتی وارداتی، صنعت کنسرو به مقدار ۲۱ هزار و ۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار در ایام باد‌های موسمی مونسون و فصل عدم دریاروی صیادان ایرانی به آب‌های دور می‌رسد.

حسینی اذعان داشت: از ابتدای سال جاری، مدیریت سازمان شیلات ایران در امر واردات و تأمین مواد اولیه صنایع کنسروسازی در فصل مونسون، تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی کنسرو ماهی تون در طرح عید تا عید و همچنین ایجاد ثبات قیمت کنسرو تون برای مصرف کنندگان واقعی، اقشار کم درآمد و دانشجویان، با قیمت مناسب این محصول در بازار روبه‌رو بودیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار