۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
استاندارهرمزگان مطرح کرد؛

رونق‌بخشی بندر سیریک بسترساز اقتصاد دریامحور

استاندار هرمزگان گفت: احداث بندرگاه سیریک ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب علاوه بر توسعه معیشت مردم بومی این شهرستان، بسترساز اقتصاد دریامحور در حوزه شرق استان به ویژه در منطقه مکران خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۷

 

رونق‌بخشی بندر سیریک بسترساز اقتصاد دریامحور

 

به گزارش خبرنگار مانا از بندر سیریک، مهدی دوستی عصر دیروز در آیین آغاز عملیات واردات و ترانزیت خودرو در بندرگاه سیریک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی دو سال و نیم گذشته هفت بندر در این استان به اتمام رسیده که یا در قالب فاز توسعه یا احداث بندر جدید بوده است.

وی در این رابطه به احداث بندرخمیر اشاره کرد که کار صادرات مواد معدنی به خوبی درحال انجام است و سال گذشته نیز بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از این بندر به کشور‌های مقصد صادر شد.

استاندارهرمزگان گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون هفت بندر از جمله بندر خمیر، فاز سوم بندر شهید رجایی، بندر بوموسی، گوگسر و سیریک ایجاد شده و در گام‌های بعدی نیز به دنبال توسعه پسکرانه بنادر هستیم.

دوستی با بیان اینکه زیرساخت‌های بندرگاه سیریک نیز انجام شده است، بیان داشت: در حوزه عمرانی متأسفانه تمرکز بیشتر برفعالیت‌های سخت افزاری است در حالی که اصل آن باید توجه به احداث زیرساخت‌های اداری و نرم‌افزاری باشد چراکه این زیرساخت منجر به توسعه اقتصاد و تجارت در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی و جهادی در احداث و توسعه زیرساخت‌های سیریک ادامه داد: بعد از اتمام بندرگاه سیریک توسط سازمان بنادر و تلاش‌های ادار‌ه‌کل بنادر و دریانوردی به ویژه بنادر شرق استان، رویه‌های مختلفی اعم از ترانزیت داخلی و خارجی، صادرات و واردات تخصیص پیدا کرد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: به منظور رونق فعالیت‌های تجاری این بندرگاه درحال حاضر فرآیند کار‌های اداری بندر با ایجاد چندین کانکس درحال انجام است و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی ساختمان اداری و دریایی از جمله ساختمان مرجع دریایی و زیرساخت‌های سازه‌ای ایجاد می‌شود.

دوستی لزوم تمرکز بر کار‌های نرم افزاری در حوزه اقتصاد دریا از جمله گردشگری دریایی و تجارت را یادآور شد و ادامه داد: اولویت اصلی ما برای فعالیت اقتصادی، همکاری با تجار منطقه و شکل‌گیری اکوسیستم تجاری منطقه برای رونق اقتصادی است.

وی اظهار کرد: بندر سیریک در عرصه بین‌الملل منافعی برای کشور دارد چراکه قبل ازآن محموله‌های ترانزیتی بیشتر در بندرلنگه تخلیه می‌شد؛ اما با رونق این بندرگاه زمینه کاهش ترافیک در مسیر غرب بندرعباس، توسعه تجارت خارجی با کشور‌های همسایه، کاهش هزینه‌های ترانزیت از ایران و سوق دادن مسیر‌های رقیب به این بندرگاه فراهم خواهد شد.

دوستی افزود: احداث این بندرگاه در ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب علاوه بر توسعه معیشت مردم بومی این شهرستان، بسترساز اقتصاد دریامحور در حوزه شرق استان هرمزگان به ویژه در منطقه مکران خواهد بود.

استاندار هرمزگان با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: رهبری در ذیل سیاست‌های دریا، محور را مردم قرار داده‌اند به همین دلیل باید از سرمایه‌گذار بومی استفاده کرد و منافع همه‌جانبه‌ای برای مردم محلی شهرستان سیریک در راستای فرمایشات رهبری دیده شود.

وی با بیان اینکه رویه‌های بسیار خوبی از جمله ترانزیت داخلی، خارجی، صادرات و واردات برای بندر سیریک دریافت شده که می‌تواند توسعه منطقه مکران را تضمین کند، اضافه کرد: بر‌اساس هماهنگی صورت گرفته پس از دریافت مجوز‌های لازم، ورود شناور‌های حمل خودرو در این بندر نیز دائمی می‌شود.

گفتنی است، عصر گذشته سه‌شنبه سوم مهرماه سال جاری نخستین محموله خودرو‌های وارداتی از طریق بندر سیریک شامل ۵۵ دستگاه خودروی ترانزیتی از مبدأ بنادر یکی از کشور‌های جنوبی خلیج‌فارس وارد بندر سیریک شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار