۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

چشم انداز بازار نفت و ناوگان نفتکش جهان در نیمه دوم ۲۰۲۴ و سال ۲۰۲۵

علیرغم وضعیت ضعیف بازار‌های نفت خام و ناوگان نفتکش جهانی در نیمه اول ۲۰۲۴، پیش بینی می‌شود وضعیت بازار در نیمه دوم سال بهبود یابد و هر دو بازار به طور متوسط سال ۲۰۲۴ را قوی‌تر از سال ۲۰۲۳ به پایان برسانند.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۰

چشم انداز بازار نفت و ناوگان نفتکش جهان در نیمه دوم ۲۰۲۴ و سال ۲۰۲۵

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت مؤسسه بیمکو، «نیلز راسموسن»، تحلیلگر ارشد حمل‌ونقل این مؤسسه، پیش‌بینی می‌کند که عرضه در بازار نفتکش‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی بهبود یابد.

بر‌اساس این گزارش، رشد عرضه در هر دو بازار نفت خام و ناوگان نفتکش در طول سال ۲۰۲۴ میلادی عاملی کلیدی برای تقویت تعادل عرضه است. مسافت‌های طولانی‌تر دریانوردی به دلیل تغییر مسیر بسیاری از کشتی‌ها به سمت دماغه امید نیک، به رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی کمک می‌کند، حتی اگر حجم محموله‌ها محدود باشد.

این گزارش ادامه می‌دهد که با توجه به انتظارات مبنی بر ادامه شرایط موجود در سال ۲۰۲۴، تمامی پیش‌بینی‌ها در صورت پایان بحران دریای سرخ و بازگشت به مسیرهای عادی دریای سرخ و کانال سوئز در طول سال ۲۰۲۵ میلادی قابل ارزیابی است.

به گفته راسموسن، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ پایان یابد که در این صورت به کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا در طول سال از مسیرهای عادی استفاده کنند.

از دیدگاه راسموسن، رشد ناوگان خاموش یا سایه در هر دو بازار در سال ۲۰۲۴ میلادی عامل کلیدی برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست.

وی همچنین بیان می‌کند که ما رشد قوی‌تری در بخش حجم محموله‌ها برای سال ۲۰۲۵ میلادی پیش‌بینی می‌کنیم، اما مسافت‌های کوتاه‌تر دریانوردی ناشی از بازگشت فرضی به مسیرهای عادی تأثیر عمیقی بر حمل محصولات و در نتیجه تقاضا برای کشتی‌ها خواهد داشت. همچنین بازار تانکرها شاهد گسترش سریع در سال ۲۰۲۵ میلادی خواهد بود، زیرا تعداد زیادی از کشتی‌ها که در دست ساخت قرار دارند شروع به کار خواهند کرد.

تقاضای کمتر از حد انتظار نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز عاملی تأثیرگذار بر وضعیت بازار نفتکش‌های نفت خام و تانکرهای نفتی است. در واقع، حجم بار در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی برای نفتکش‌های نفت خام و تانکرها کمتر از سال ۲۰۲۳ میلادی بوده است. راسموسن در ادامه گفت که ما پیش‌بینی می‌کنیم حجم محموله‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی دوباره رونق یابد، اما حجم کل سال برای هر دو بخش نفتکش‌های نفت خام و تانکرهای نفتی همچنان بسیار نزدیک به سطح سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد بود.

به دلیل مسافت‌های طولانی‌تر در اطراف دماغه امید نیک به جای کانال سوئز، در بخش حمل‌ونقل محصولات، رشد بازار را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی بهبود یافته پیش‌بینی می‌کنیم.

مؤسسه بیمکو در بخش نفتکش‌های نفت خام تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی رشد بین ۰.۵- درصد تا ۰.۵+ درصد و برای سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش ۱.۵ تا ۲.۵ درصدی را پیش‌بینی می‌کند. در بخش تانکرهای حمل محصول نیز به ترتیب برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی رشد ۱.۶ و ۴.۸ درصدی پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده رشد اندک تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی و رشد سریع‌تر برای سال ۲۰۲۵ میلادی است.

 

چشم انداز بازار نفت و ناوگان نفتکش جهان در نیمه دوم ۲۰۲۴ و سال ۲۰۲۵

ارسال نظرات
آخرین اخبار