۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴

افزوده شدن ۳ شناور بازرسی، پایش و ناجی به بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: ۳ شناور بازرسی، پایش و ناجی با ۴۴۵ میلیارد ریال اعتبار به ناوگان خدمات‌رسانی و مقابله با آلودگی دریایی بندر بوشهر افزوده شده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۰

افزوده شدن ۳ شناور بازرسی، پایش و ناجی به بندر بوشهر

 

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، محمد شکیبی نسب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و بویژه شهید آیت الله رئیسی و همراهان اظهار کرد: با توجه به معیشت بیش از ۷۰ درصد ساحل نشینان خلیج فارس در استان بوشهر از راه دریا و دریانوردی در سه سال اخیر پروژه‌هایی ارزشمند در بنادر استان با رویکرد رونق اقتصادی و توسعه افتتاح و یا عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‌های راهبردی استان بوشهر توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین است که با به ثمر نشستن پیگیری‌های ۱۰  ساله مجوز محیط زیست ۲۳۶ هکتار از اراضی این مجتمع دریافت شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر ۷.۵  میلیون تن است که با اتمام طرح‌های زیرساختی این میزان به بیش از ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین به طول ۹.۵ کیلومتر و با یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که فاز نخست آن به طول ۴.۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود.

شکیبی نسب بیان کرد: در بخش زیرساختی در دو مرحله در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مجتمع بندری اختصاص یافته و اکنون طرح‌های آب و برق رسانی و محصورسازی مجتمع بندری نگین با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفته است.

وی افزود: در سایه اقدامات انجام شده تفاهمنامه‌های با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در مجتمع بندری نگین منعقد شده و اکنون نیز تفاهمنامه‌های جدیدی در آستانه عقد قرار داد هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: پهن کردن فرش قرمز برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مهم‌ترین دستاورد‌های تیم مدیریتی این اداره کل است که این مهم در مجتمع بندری نگین به طرز محسوسی به چشم می‌خورد.  

شکیبی نسب ادامه داد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر می‌توان احداث موج شکن‌های توسعه بندر کنگان با دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اشاره کرد که این طرح همواره از مطالبات اصلی بندرنشینان کنگانی بوده و پس از چندین سال انتظار تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

شکیبی نسب ادامه داد: مساحت بندر کنگان تا پیش از این حدود ۶ هکتار بوده که با توسعه موج شکن محوطه این بندر به ۳۶ هکتار افزایش پیدا و عمق آن به پنج متر افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در جنوب استان همچنین محوطه‌سازی بندر دیر به عنوان یکی از کانون‌های مهم صادرات به کشور قطر به مساحت سه هکتار و همچنین یک پست اسکله رمپ به بهره‌برداری رسیده و اکنون نیز عملیات اجرایی چهار پست اسکله رمپ در این بندر در دست احداث است.

شکیبی نسب ادامه داد: بهره‌برداری از یک پست اسکله ۹۰ متری در بندر محمدعامری، اتمام مطالعات طرح‌های توسعه بنادر دیلم و ریگ و همچنین آغاز عملیات اجرایی کانال دسترسی بندر ریگ از دیگر دستاورد‌های شاخص اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر چند سال اخیر است.

وی یادآور شد: دریانوردان بندر ریگ اکنون تنها در یک هفته از ماه قادر به دریاروی و پهلوگیری بودند که اتمام پروژه کانال دسترسی این معضل دیرینه را برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: در راستای توسعه زیرساخت‌ها در بنادر استان، طرح روشنایی بندر بوالخیر ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار به سرانجام رسیده و اسکله ۱۵۰ متری این بندر نیز با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: از مجموع دو هزار و ۶۰۰ موتورلنج سنتی در چهار استان جنوبی کشور یک‌هزار و ۸۵۰  فروند آن در استان بوشهر استقرار دارد.

شکیبی نسب ادامه داد: در این بین گناوه به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری سنتی ایران با ۵۰۰ فروند موتور لنج بیشترین شمار موتورلنج را دارا است.

وی افزود: در همین راستا طرح توسعه جامع بندر گناوه با بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده و اکنون بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شکیبی نسب اظهار کرد: در جزیره خارگ نیز با هدف تسهیل در خدمات مسافربری، پایانه مسافربری این جزیره تعمیر اساسی شده و پیگیری برای احداث اسکله مسافربری و اسکله مخصوص لندینکرافت‌ها (رورو) این جزیره در حال انجام است.

وی اضافه کرد: با هدف توسعه کمی و کیفی ناوگان خودرو‌ها و شناور‌های خدماتی در بنادر استان بوشهر دو شناور بازرسی و پایش و یک فروند شناور ناجی با ۴۴۵ میلیارد ریال اعتبار به این ناوگان افزوده شده است.

شکیبی نسب یادآور شد: همچنین با پیگیری‌های انجام گرفته یک دستگاه خودرو امداد و نجات پیشرفته و همچنین یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلند مرتبه خریداری شده و بزودی در بندر بوشهر مستقر می‌شوند.

وی گفت: با توجه به کاربری دو دستگاه خودرو خریداری شده و در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی می‌توان در صورت بروز حوادث ناگوار از جمله آتش سوزی از ظرفیت این خودرو‌های امدادی برای خدمت‌رسانی به هم‌استانی‌ها استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در بحث مقابله با آلودگی دریایی اکنون شناور ORV به عنوان یکی از مجهزترین شناور‌های حوزه خلیج فارس در بندر بوشهر فعال شده و در ابتدای امسال در محدوده میدان نفتی ابوذر اقدام به پایش منطقه کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: این اداره کل همچنین در اقدامی موثر با تشکیل تیم بازاریابی در مناطق مرزی مختلف کشور از جمله مرز باشماق فعال شده که عمده رونق ترانزیت در بوشهر حاصل بازاریابی این تیم است.

شکیبی نسب ادامه داد: میزان ترانزیت نفتی در بندر بوشهر از ۲۲ بهمن سال گذشته رشد خیره کننده به خود گرفته به نحوی که در چهار ماهه امسال ۱۳ برابری به بیش از ۷۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: همچنین در اوج تحریم‌های ظالمانه عملکرد بندر بوشهر با افزایشی ۷۵ درصدی به بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسیده است که به دنبال این حجم از عملیات استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شکیبی نسب اظهار کرد: کسب عنوان بندر نمونه، بندر ایمن (پنج سال متوالی)، بندر پیشگام در مقابله با آلودگی‌های دریایی، مدیر نمونه دریایی نیز از جمله افتخارات ارزشمندی است که با تلاش مجموعه ساعی و سختکوش اداره کل بنادر و دریانوردی استان حاصل شده است.

وی گفت: خارج سازی بیش از ۹۷ درصد کالا‌های متروکه سنواتی از بندر و همچنین پیاده‌سازی سامانه مدیریت تردد کامیونی و الگوگیری بنادر کشور از این سامانه از اهم دستاورد‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در چند سال اخیر به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار