۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

شاخص کشتی‌های فله بالا رفت، نرخ کانتینر ثابت ماند

شاخص کشتی‌های فله خشک در بورس بالتیک در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر برای هفتمین بار بالا رفت، اما شاخص جهانی کانتینر Drewry به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی در سطح ۱۳۶۴ دلار ثابت ماند.
کد خبر: ۹۷۳۳۶

شاخص کشتی‌های فله بالا رفت، اما نرخ کانتینر ثابت ماند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ در این هفته شاخص کل هفتگی نرخ کشتی‌های کیپ سایز، پاناماکس، سوپرا‌مکس با ۵.۳ درصد افزایش به ۲۰۶۴ واحد رسید.

شاخص هفتگی کشتی‌های کیپ سایز نیز ۶.۹ درصد بالا رفت، در این راستا میانگین در‌آمد روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز ویژه حمل ۱۵۰ هزار تُنی سنگ آهن به ۲۹۴۹۳ دلار رسید.

شاخص کشتی‌های پاناماکس نیزبا ۳ واحد افزایش به ۱۶۳۸ واحد رسید.

میانگین درآمد روزانه این نوع کشتی‌ها که ویژه حمل غلات و زغال سنگ تا ۷۰ هزار تُن است با ۱۹ دلار افزایش به ۱۴۷۳۸ دلار رسید.

نرخ کشتی‌های کوچکتر سوپرامکس بدون تغییر در سطح ۱۲۸۷ واحد باقی ماند.

تثبیت نرخ حمل کانتینر

بر‌اساس این گزارش شاخص ترکیبی حمل کانتینر در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر در سطح ۱۳۶۴ دلار ثابت ماند که در مقایسه با هفته مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این شاخص ترکیبی Drewry WCI حدود ۴ درصد کمتر از میانگین نرخ ۱۴۲۰ دلاری سه سال قبل یعنی سال ۲۰۱۹ میلادی و پیش از همه‌گیری کرونا است.

بررسی تحلیلگران Drewry نشان می‌دهد میانگین شاخص ترکیبی سال به سال حمل کانتینر تا به امروز ۱۷۲۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی است که ۹۷۵ دلار کمتر از میانگین نرخ‌های ده ساله یعنی ۲۶۷۷ دلار است.  

در هفته گذشته نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر از شانگهای به جنوا با ۳ درصد کاهش به ۱۳۷۰ دلار و لس‌آنجلس به شانگهای با ۲ درصد کاهش به ۸۱۱ دلار رسید.  

اما نرخ حمل کانتینر از بندر روتردام به نیویورک و شانگهای به روتردام به ترتیب ۳ و ۴ درصد افزایش یافت.  

در پایان این گزارش آمده است نرخ حمل کانتینر از شانگهای به نیویورک در هفته گذشته ثابت ماند. در این ارتباط ­­ Drewry پیش‌بینی می‌کند در هفته‌های آینده نرخ‌های نقدی شرق به غرب در حالت فعلی باقی بماند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار