۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

احداث مگا بندر در هند برای پهلو‌گیری کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری

هند درصدد توسعه بندر Vizhinjam به عنوان مگا بندر است که کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری جهان را در این بندر پذیرش کند.
کد خبر: ۹۷۲۷۸

احداث مگا بندر در هند برای پهلو‌گیری کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ بندر کانتینری Vizhinjam در جنوبی‌ترین نقطه این کشور واقع است و می‌تواند بخشی از تجارت دریایی بین‌المللی را که در حال حاضر تحت سلطه چین انجام می‌شود در اختیار داشته باشد و هند را به بزرگترین قطب واردات و صادرات جهان تبدیل کند.

بر اساس این گزارش ترمینال جدید این بندر چندی پیش افتتاح شد و جرثقیل‌های غول‌پیکر در این بندر در حال نصب می‌باشد، ضمن اینکه طرح توسعه آن به شدت ادامه دارد.

نزدیک بودن به مسیر‌های کشتیرانی بین‌المللی که ۳۰ درصد ترافیک جهانی بار را تشکیل داده از مزیت‌های این بندر است و با اجرای طرح توسعه می‌تواند کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری را در خود جای دهد.

این بندر در امتداد خط ساحلی کرالای، بندر آدانی هند و نزدیک منطقه ویژه اقتصادی است و بندر آدانی ۳۰ درصد سهم بازار حمل‌و‌نقل هند را تحت اختیار دارد.

«چاکری لوکاپریا»، مدیر ارشد سرمایه گذاری شرکت مدیریت دارایی TCG بمبئی در این زمینه گفت که اقیانوس هند ۵۰ درصد از تجارت دریایی جهان را دارا است و بندر Vizhinjam با مزیت‌هایی که در خود نهفته دارد حاشیه سود عملیاتی مناسبی را برای بنادر آدانی فراهم خواهد کرد.   

به گفته «کاران آدانی»، مدیرعامل و مدیر اجرایی بنادر آدانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۲۰۰ میلیارد روپیه معادل ۲.۴ میلیارد دلار در ترمینال حمل‌و‌نقلی Vizhinjam سرمایه گذاری خواهد شد که تا کنون ۷۷ میلیارد روپیه سرمایه گذاری شده است.

به گفتۀ وی پروژه Vizhinjam برای بنادر آدانی اهمیت راهبردی دارد و قرار است شرکت بندر آدانی سالانه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد روپیه برای توسعه بندر Vizhinjam سرمایه گذاری  کند.

بانک مرکزی هند نیز در گزارشی اعلام کرده اتصال ضعیف حمل‌و‌نقل هند به زنجیرۀ لجستیک و تأمین جهانی قابل قبول نیست و باید وزارت بنادر و ترافیک کانتینری هند تلاش خود را برای افزایش ظرفیت بنادر کانتینری به ویژه بندر Vizhinjam انجام دهد، زیرا ظرفیت کانتینری هند ۱۷ میلیون teu کانتینر است در حالیکه در بنادر چینی این رقم ۲۴۵ میلیون teu می‌باشد.

با اجرای طرح توسعه بندر Vizhinjam ضمن اینکه امکان پهلوگیری کشتی‌های مگا‌مکس فراهم می‌باشد در حال حاضر در فاز اول یک میلیون ظرفیت کانتینری و د‌ر مرحله بعدی به ۶.۲ میلیون teu افزایش خواهد یافت.  

«متیو آنتونی» مشاور مدیریت شرکت Aditya Consulting معتقد است باید از طرح توسعه بندر Vizhinjam پشتیبانی به عمل آید تا هند بتواند در این زمینه با چین  و سایر کشور‌ها به رقابت بپردازد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار