۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

رونق بازار سفارش ساخت کشتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳

چشم انداز بازار کشتی‌سازی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ مانند نیمه اول سال جاری میلادی پُر‌ رونق خواهد بود و سفارش کشتی‌های حامل گاز از کشتی‌های کانتینری، فله و نفتکش جلو می‌اُفتد.
کد خبر: ۹۶۶۱۶

رونق بازار سفارش ساخت کشتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ مؤسسه تحقیقاتی MSI با تجزیه و تحلیل بازار سفارش کشتی اعلام کرد قرارداد‌هایی که در شش ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی و در شش ماهه دوم ۲۰۲۲ میلادی بسته شده نشان می‌دهد که مالکان برای سفارش کشتی‌های کانتینری و حامل‌های LNG اشتهای سیری ناپذیری دارند.  

«آدام کنت» مدیر‌عامل این مؤسسه در این ارتباط گفت: در سه ماهه دوم سال جاری شاهد کاهش جزئی سفارش در برخی بخش‌های کشتی‌سازی مانند فله، نفتکش و کشتی‌های کانتینری بودیم، اما این موضوع درباره کشتی‌های LNG صدق نمی‌کند، زیرا بازار سفارشات این قبیل کشتی‌ها همچنان داغ است.

البته این به این معنی نیست که از سفارش کشتی‌های کانتینری کاسته خواهد شد بلکه همچنان کشتی‌های سفارش داده شده کانتینری دو‌گانه سوز ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه یاد‌آور شد: در ۱۰ سال گذشته در همۀ کارخانجات کشتی‌سازی جهان به خصوص چین و کره جنوبی شاهد رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی بودیم و بیماری کووید ۱۹ نیز توانست آسیب‌های زیادتری به یارد‌های کشتی‌سازی وارد کند.  

هرچند فعالیت آن‌ها در برخی مقاطع  به صورت موقت به تعلیق در آمد، اما کارخانجات کشتی‌سازی توانستند بعد از غلبه جهان  بر کووید ۱۹ ظرفیت کارخانه‌های کشتی‌سازی را بالا برند و در حال حاضر اکثر آن‌ها به سیستم‌های آنلاین مجهز شده‌اند.  

وی پیش‌بینی می‌کند کشتی‌های کانتینری دوگانه سوز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی مانند نیمه اول سفارش داده شود، اما با شرایطی که پیش آمده اعتقاد راسخ دارد که سفارش کشتی‌های کانتینری نمی‌تواند نسبت به سفارش کشتی‌های حامل گاز LNG پیشی بگیرد.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود سفارش کشتی‌های نفتکش در نیمه دوم سال نیز همچنان با افزایش مواجه شود و سفارش ساخت کشتی‌های فله‌بر فراساحلی  نیز با کُندی همیشگی مواجه شود.

از سوی دیگر مؤسسه  جهانی بازار کشتی‌سازی global shipbuilding market تجزیه و تحلیل جامعی در زمینه ساخت کشتی ارائه داده و می‌نویسد بازیگران کلیدی بازار کشتی سازی در حال حاضر و آینده ۱۰ کارخانه مهم هستند که  عمده آن‌ها  در چین و بقیه در ژاپن و کره جنوبی و. قرار دارند که این کارخانجات عملیات ساخت کشتی جهان را رهبری می‌کنند.  

در  ادامه این گزارش آمده است گردش  مالی بازار جهانی کشتی‌سازی در سال ۲۰۲۱ میلادی، به ۱۵۷۶۲.۶۲ میلیون دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود در  سال ۲۰۲۷ میلادی این رقم به ۲۱۷۲۴.۸۵ میلیون دلار برسد.

رونق بازار سفارش ساخت کشتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار