۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

صنعت کشتیرانی گلاویز با ویروس کرونا!

صنعت کشتیرانی گلاویز با ویروس کرونا!
شیوع ویروس کرونا تمامی جنبه‌های صنعت کشتیرانی را تحت تاثیر قرار داده است، این مهمان ناخوانده چشم‌انداز‌های رشد تقاضا را برای ۲۰۲۰ در تمامی بخش‌ها به شدت تقلیل داده است.
کد خبر: ۸۶۴۴۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، ویروس کرونا علاوه بر اینکه سایۀ منفی خود را بر روی بازار تقاضا گسترانیده است، توسعۀ ناوگان را نیز متأثر خود ساخته است، به طوری‌که فعالیت اوراق که قبلاً بالا بوده است، درحال حاضر علی‌رغم افزایش تمایل مالکان به فرستادن شناور‌های خود به یارد‌های اوراق، به دلیل محدودیت‌های جهانی ناشی از گسترش ویروس محدود شده است، از آن‌طرف تحویل شناور‌های جدید به تأخیرافتاده است.

همۀ سه کشور اصلی در بحث اوراق در شبه قارۀ هند شامل بنگلادش، هند و پاکستان خبر از بسته شدن یارد‌های خود دادند. بسته شدن درب‌های یارد‌های اوراق به معنای باقی ماندن تناژِ ناخواسته در ظرفیت ناوگان جهانی است.

این گزارش ادامه داد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، قانون سوختِ کم‌سولفور ۲۰۲۰ بحث داغ بازار کشتیرانی بود، اما قطعاً آنچه‌که محور بحث‌ها و گفتگو‌ها در ۲۰۲۰ خواهد بود، کووید ۱۹ و تأثیرات آن است.

شایان ذکراست در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، تنها شش میلیون و ۶۰۰ هزار DWT در سه بخش اصلی صنعت کشتیرانی (کانتینر- فله- تانکر) سفارش داده شده است که نسبت به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار DWT  سال گذشته، حکایت از کاهش چشم‌گیر دارد.

بلاتکلیفی در مورد آیندۀ قوانین محیطی هم‌چنین چشم‌انداز رشد پایین‌تر تقاضا در سال‌های پیشِ رو، بسیاری از مالکان را نسبت به سفارش کشتی جدید به تردید انداخته است. اُفت سفارش ساخت در تمامی بخش‌ها مشهود است. در بخش تانکرِ حمل نفت خام، ظرفیت سفارش ساخت در سه ماه نخست ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۹ به نصف کاهش یافت.

بازار سفارش ساخت فله اُفت شدیدی را شاهد بود، در سه ماه ۲۰۲۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار DWT ظرفیت سفارش داده شد، درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم شش میلیون و ۹۰۰ هزار DWT بوده است. طی دو ماه نخست ۲۰۲۰، مجموع ظرفیت سفارش کشتی‌های کانتینری تنها به ۴۸ هزار و ۵۱۹ TEU رسید.

یکی از تأثیرات کوتاه‌مدت و مستقیم ویروس کرونا بر روی ناوگان جهانی، تأخیرِ ساخت شناور در چین و در سراسر خاورِدور است. در کُل تحویل شناور در سه ماهۀ نخست ۲۰۲۰، روند کاهشی ۱۶.۷ درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار