۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
یک فعال بخش خصوصی خبر داد:

تعطیلی شرکت‌های غواصی در خرمشهر/خروج مغروقه‌ها از اروند‌رود متوقف شد

یک فعال بخش خصوصی از تعطیلی شرکت‌های غواصی به دلیل توقف پروژه‌های خروج مغروقه‌ها از آب‌های اروند‌رود خبر داد.
کد خبر: ۹۹۶۸۴

تعطیلی شرکت‌های غواصی در خرمشهر/خروج مغروقه‌ها از اروند‌رود متوقف شد

 

شبیب صارمی فعال بخش خصوصی در گفتگو با مانا بیان کرد: در حوزه فعالیت ما یعنی شهر خرمشهر، هفت تا هشت شرکت غواصلی داریم که به دلیل توقف پروژه خروج مغروقه‌ها از دریا تعطیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر کار نیست و فقط بعضی جا‌ها کار لایروبی داخل بندر یا اروند‌رود پیش می‌آید. شرکت‌هایی که جرثقیل و بارج و ماشین آلات سنگین برای لایروبی دارند، در مناقصه و مزایده شرکت می‌کنند و آن‌ها دیگر نیازی به غواص ندارند.

این فعال بخش خصوصی گفت: پیش از این شرکت‌های ما پروژه‌های کوچک شناورسازی مغروقه‌ها را انجام می‌داد و همچنین به علاقمندان غواصی، آموزش می‌دادیم.

وی ادامه داد: ما شناور‌های حادثه دیده را از دریا خارج می‌کردیم. قبلاً با سازمان بنادر و دریانوردی کار می‌کردیم. کار ما اکثراً در محوطه خودمان یعنی خرمشهر انجام می‌شد و مغروقه‌های جنگ که در اروند‌رود و کارون بودند را از آب خارج می‌کردیم.

صارمی توضیح داد: ما به صورت شراکتی با افراد دیگر کار می‌کردیم. کار غواصی توسط شرکت ما انجام می‌شد و کار‌هایی که نیاز به چرثقیل و ماشین آلات داشت را شرکت دیگر تأمین می‌کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مغروقه در منطقه زیاد است، ولی هزینه‌های بارج جرثقیل خیلی افزایش یافته است و دیگر با قیمت‌های قدیمی نمی‌توانیم کار کنیم. ضمن آنکه برگزاری مزایده و مناقصه برای خروج مغروقه‌ها هم متوقف شده است.

این فعال بخش خصوصی درباره زمان توقف خروج مغروقه‌ها از دریا گفت: از سال ۹۵ تا کنون خروج مغروقه‌ها از آب متوقف شده است. سازمان بنادر قصد داشت با خروج قایق‌ها و کشتی‌های غرق شده از آب، امکان تردد را برای کشتی‌های بزرگ فراهم کند.

وی افزود: به دنبال خروج مغروقه‌ها لایروبی رودخانه هم انجام می‌شد، اما با توجه به شرایطی که پیش آمده است، این کار‌ها متوقف شده است. دلیل توقف فعالیت‌ها هم نبود بودجه است.

به گفته صارمی، سازمان بنادر برای خروج هر مغروقه در سال‌های ۹۰ تا ۹۴، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون در نظر می‌گرفت، اما اکنون این ارقام به صرفه نیست. باید دو تا سه میلیارد تومان برای هر مغروقه در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی نهاد‌ها کار خروج مغروقه‌ها را انجام می‌دهند، اما داخل رودخانه کاری انجام نشده است و فعالیت‌ها در دریا انجام می‌شود.

این فعال بخش خصوصی توضیح داد: این روز‌ها به صورت پروژه‌ای و روزمزدی کار می‌کنیم و بخش عمده درآمدمان از محل آموزش دادن به علاقمندان غواصی کسب می‌شود. بیمه نداریم و باید خودمان به صورت آزاد، خود را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار