۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸

بیش از ٨٠ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی است

طبق گزارشهای سازمان بین المللی دریانوردی آیمو بیش از ٨٠ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی است به همین دلیل توجه ویژه به بحث تعامل انسانی و ارتقای سطح دانش و مهارت دریانوردان در دستور کار نهادهای بین المللی قرار دارد.
کد خبر: ۹۹۴۴۷

بیش از ٨٠ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی است


به گزارش خبرنگار مانا، علی‌اکبر مرزبان در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که صنعت حمل و نقل  دریایی سهم بی بدیل و تاثیر گذاری از کل حمل و نقل جهانی را به لحاظ ارزش و سهم  داراست و در این میان این قشر زحمتکش در صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر گذاری از کل حمل و نقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم دارا است، اظهار داشت: در این میان دریانوردان در یک محیط کاری و زندگی متفاوت ، شب و روز در میان امواج سهمگین با صبوری و تحمل دلتنگی ها و دوری از وطن و خانواده مشغول به کارند و برای به مقصد رساندن سالم امانت از عمر و حتی سلامت روحی و روانی خود هزینه می کنند.

وی ادامه داد: طبق گزارشهای سازمان بین المللی دریانوردی آیمو بیش از ٨٠ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی ارزیابی می‌شود. به همین دلیل توجه ویژه به بحث تعامل انسانی و ارتقای سطح دانش و مهارت دریانوردان در دستور کار نهادهای بین المللی به ویژه کمیته فرعی عامل انسانی آیمو - HTW و کمیته اصلی ایمنی دریانوردی -MSC آیمو قرار گرفته است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به رشد صنعت دریانوردی همگام با سایر صنایع دنیا، روشهای حمل و نقل دریایی در حال تحول است و فن آوری های جدید در این صنعت هر روز نمود و بروز بیشتری می‌یابد و طرح مباحث جدید مانند کشتی‌های خودران راهبردها و سیاستهای آیمو را هم در این زمینه‌ها برای ارتقاء دانش و مهارت دریانوردان و در صورت لزوم اصلاح مقررات موجود و یا ایجاد قوانین جدید دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد و در همین راستا و با هدف انطباق استانداردهای آموزشی با تحولات جدید در حال حاضر بازنگری جامع کنوانسیون استانداردهای آموزش گواهینامه و نگهبانی - STCW - جزو برنامه‌های جدی آیمو  بوده و قرار است تا سال 2027 نهایی و به تصویب برسد.

مرزبان با بیان اینکه ایران با برخورداری سواحل طولانی و ناوگان بزرگ کشتیرانی، یکی از تاثیرگذارترین کشورها در حوزه دریایی منطقه محسوب می‌شود، افزود: بخش زیادی از فعالیت در این حوزه همواره بر دوش دریانوردان ایرانی است، اگر چه در سال‌های اخیر تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا صنعت دریایی و دریانوردی ما را تحت تاثیر قرار داد اما با مشارکت فعالانه و تعیین کننده جامعه دریانوردان نهادهای حاکمیتی و مجموعه‌های کارفرمایی و کارگری جامعه دریایی و بندری کشور خنثی شد. 

وی گفت:  در کنار آن با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام راجع به توسعه دریامحور فصل نوینی از رشد و توسعه اقتصاد دریایی در ابعاد مختلف باز کرده و در همین رابطه قابل ذکر است در جدول پیوست برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها که در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید توجه ویژه‌ای به امر آموزش و ارتقای سطح علمی و مهارتی دریایی معطوف شد و این مسئولیت همه دستگاه‌های اجرایی و دیگر دینفعان است تا گام های مؤثر و عملی را بردارند.

مرزبان تاکید کرد: در رابطه با رسیدگی به وضعیت اشتغال دریانوردان بر روی کشتی ها، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه حاکمیت دریایی کشور و در راستای اجرای الزامات کنوانسیون کار دریایی سال های اخیر به بیش از 1000 مورد از شکایات و موضوعات مورد ادعای دریانوردان خارجی و ایرانی شاغل بر روی کشتیهای تحت پرچم ایرانی و خارجی متردد در آبهای تحت حاکمیت خود و آبهای بین المللی پرداخته است و تلاش این است که در راستای تحقق صحیح الزامات کنوانسیون‌های خاص مربوطبه کار و زندگی دریانوردان به نحو احسن بر اجرای الزامات توسط مالکان کشتی ها نظارت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار