۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم مطرح کرد:

عدم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دریایی/خاک خوردن میلیارد‌ها تومان سرمایه خرید کشتی گردشگری

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری دریایی گفت: در حال حاضر میلیارد‌ها تومان سرمایه خرید کشتی گردشگری در گیلان خاک می‌خورد.
کد خبر: ۹۹۲۵۸

عدم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دریایی/خاک خوردن میلیارد‌ها تومان سرمایه خرید کشتی گردشگری

 

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم در گفتگو با مانا درباره عدم توفیق ایران در تبادلات تجاری با همسایگان شمالی کشور بیان کرد: ما در این حوزه و به خصوص حمل‌و‌نقل دریایی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

وی افزود: ایران مخصوصاً از ظرفیت گردشگری دریایی استفاده کافی نکرده است. در استان گیلان یک مقطعی یک کشتی مسافری بین باکو و ایران گذاشتند. این کشتی مسافر جابه‌جا می‌کرد، اما بعد از مدت کوتاهی فعالیت آن را متوقف کردند.

بائوج لاهوتی تاکید کرد: سفر دریایی جذاب و زیبا است ضمن آنکه ارزان‌تر از سفر با سایر وسایل نقلیه است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم گفت: کشتی میرزا کوچک خان در گیلان بعد از سال‌ها خاک می‌خورد و مدت کوتاهی در حوزه گردشگری دریایی از آن استفاده شد. در حال حاضر میلیارد‌ها تومان سرمایه خوابیده است.

وی تأکید کرد: در ارتباط با آسیای میانه ظرفیت گردشگری وجود دارد و فعالیت در این بخش می‌تواند جذاب باشد. باید زمینه و بستر را برای حضور بخش خصوصی فراهم کرد. باید بخش خصوصی را به‌عنوان عامل اقتصادی مهم باور کنیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

۹۰ درصد خاویار جهان مربوط به خزر است

بائوج لاهوتی بیان کرد: خزر چهار درصد ذخایر نفت و گاز دنیا را به خود اختصاص داده است. در حوزه ظرفیت‌های شیلاتی خزر می‌توان گفت که ۹۰ درصد خاویار جهان از این دریا تأمین می‌شود.

وی افزود:، ولی مشکلی که وجود دارد این است که توسعه دریا محور و استفاده از ظرفیت‌های دریا در کشور ما مغفول مانده است و هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های خود را به‌طور کامل استفاده کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت جهانی کالا و حمل‌و‌نقل از طریق دریا انجام می‌شود. بعضی کالا‌ها صرفاً از مسیر دریا جابه‌جا می‌شوند و شکل دیگری از جابه‌جایی را برای آن متصور نیستیم. ۳۵ درصد تولیدات جهان در دریا انجام می‌شود و ۱۰ درصد تولید ناخالص دنیا مربوط به گردشگری دریایی است که ما از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: خلیج فارس سومین خلیجی است که ۴۰ درصد از انرژی جهان را از طریق تنگه هرمز جابه‌جا می‌کند. این‌ها مزیت‌هایی است که در ایران وجود دارد، اما از آن استفاده نشده است.

بائوج لاهوتی توضیح داد: با توجه به فرمایشی که مقام معظم رهبری در رابطه با استفاده از صنعت دریا محور داشتند، امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل‌ها در بخش حمل‌ونقل، گردشگری و تولید آبزیان استفاده کنیم.

وی افزود: در دنیا سیستم حمل‌و‌نقل تقسیم شده است. در ایران ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل به صورت جاده‌ای و ۱۰ درصد بین ریل، هوا و دریا تقسیم شده است. در صورتی که ما باید از ظرفیت حمل و نقل دریایی بیشتر استفاده کنیم و از این ظرفیت همسان با حمل‌و‌نقل جاده‌ای بهره ببریم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم گفت: حمل‌و‌نقل جاده‌ای میزان مصرف سوخت ما را افزایش می‌دهد و جز اینکه زمینه رشد کشته‌های جاده‌ای را فراهم کند، اثر دیگری برای ما ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون به سواحل خزر نگاه ملی نداریم. ما قرار است امسال بر‌اساس قانون برنامه هفتم، ۱۵ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم. یکی از جاذبه‌ها همین دریاست و باید از این منابع استفاده شود، اما دنبال این هستیم که شهرداری‌ها با سرانه محلی خود و منابعی که در دسترس دارند، صنعت گردشگری خزر را اداره کنند.

صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین نفت شود

بائوج لاهوتی افزود: باید به سواحل دریا نگاه ملی داشته و آن را متعلق به همه ببینیم. اگر در سواحل خزر سرمایه‌گذاری کنیم، به مفهوم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است. این صنعت امروز رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است و می‌تواند جایگزین نفت شود.

وی اضافه کرد: ما هم جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه گردشگری هستیم و باید از این صنعت استفاده کنیم. ولی متأسفانه علی‌رغم پتانسیل‌های موجود، نتوانستیم از صنعت گردشگری درست استفاده کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم تاکید کرد: ما باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم. در خزر و دیگر دریا‌های کشور سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم که از امکانات خود استفاده کنیم.

وی افزود: دو سوم سطح کره زمین آب است. اگر مقایسه کنیم ۲۰ درصد جمعیت جهان در محدوده ۲۵ کیلومتری دریا زندگی می‌کنند، ۳۰ درصد جمعیت جهان در محدوده ۳۰ کیلومتری این منابع زندگی می‌کنند و ۶۵ درصد جمعیت دنیا در محدوده ۶۰ کیلومتری دریا‌ها هستند.

بائوج لاهوتی بیان کرد: با توجه به این آمارها، اهمیت صنعت حمل‌و‌نقل دریایی از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار