۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

خیز ویتنام برای گسترش صادرات غذا‌های دریایی

بر اساس گزارش انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذا‌های دریایی ویتنام (VASEP)، صنعت غذا‌های دریایی ویتنام شروع قدرتمندی را در سال ۲۰۲۴ داشته است، به طوری‌که صادرات آن در سه ماهه نخست سال با افزایش ۸ درصدی به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر: ۹۹۱۴۱

 

خیز ویتنام برای گسترش صادرات غذا‌های دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، این رشد ناشی از افزایش تقاضا از سوی بازارهای کلیدی از جمله ایالات متحده آمریکا، ژاپن، چین و هنگ کنگ است. انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذا‌های دریایی ویتنام (VASEP) اعلام کرد که ویتنام می‌تواند ارزش صادرات محصولات غذایی دریایی را به ۹.۵ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش دهد.

خریداران اصلی محصولات دریایی ویتنام

از آنجایی که صادرات غذاهای دریایی ویتنام در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش یافته است، انجمن صنعتی صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ۹.۵ میلیارد دلار برای درآمد سال در نظر گرفته است. بازارهای کلیدی صادراتی این کشور آمریکا، چین، هنگ کنگ و ژاپن هستند.

ایالات متحده

ایالات متحده بزرگترین واردکننده از ویتنام بوده و صادرات محصولات دریایی به این کشور با ۱۶ درصد افزایش به ۳۳۰ میلیون دلار آمریکا رسید. این رشد به‌طور قابل‌توجهی در محصولاتی مانند میگو، ماهی تُن و خرچنگ قابل مشاهده است که بین ۱۳ تا ۵۳ درصد افزایش یافت.

بهبود قیمت ماهی در ایالات متحده پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح در پایان سال گذشته، به این افزایش کمک کرده است. همچنین قیمت میگوی پاسفید اندکی افزایش یافت، اگرچه کمتر از میانگین پنج ساله است.

همچنین یافته‌های نهایی وزارت بازرگانی ایالات متحده (DOC) در نوزدهمین بررسی اداری ضد دامپینگ در این مورد تأثیرگذار بود. این بررسی نرخ مالیات ضد دامپینگ را برای پنج شرکت ویتنامی ۰.۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم فیله ماهی منجمد صادر شده بین اوت ۲۰۲۱ و ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی تعیین کرد که نسبت به نرخ‌های قبلی کاهش یافته است. این امر نتیجه مطلوب و چشم‌انداز مثبتی را برای صادرکنندگان ماهی ویتنامی فراهم می‌کند.

در مورد دیگری، تعرفه‌های مقدماتی اعلام شده توسط DOC بر روی میگوهای ویتنامی، هندی و اکوادوری، برای ویتنام در مقایسه با دو کشور دیگر به طور قابل توجهی کمتر بود.

چین و هنگ کنگ

چین و هنگ کنگ به دلیل افزایش شدید تقاضا برای غذاهای دریایی ویتنامی جایگاه متمایز دارند. صادرات محصولات کلیدی مانند خرچنگ و میگوی پاسفید نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱ و ۲.۵ برابر افزایش یافته است. این افزایش تا حدی به دلیل تشدید بازرسی‌های چین بر واردات میگو از اکوادور است که منجر به کاهش عرضه از آن کشور و افزایش فرصت‌ها برای صادرکنندگان ویتنامی شده است.

ژاپن

در ژاپن، غذاهای دریایی ویتنامی با افزایش قابل توجه صادرات میگوی پاسفید (۲۰ درصد)، خرچنگ (۲۳ درصد) و ماهی ترا (۲۵ درصد) در سه ماهه اول محبوبیت پیدا کرده است. عملکرد قوی در این بازار بر شهرت رو به رشد ویتنام به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد غذاهای دریایی می‌افزاید.

سایر بازارها

هرچند صادرات میگو و ماهی به اتحادیه اروپا و کره جنوبی هنوز بهبود قابل توجهی را نشان نداده، اما صادرات ماهی تن به این مناطق به ترتیب ۲۷ و ۱۵ درصد افزایش یافته است. به طور کلی، صادرات ماهی تن به بازارهای اصلی با افزایش ۳۰ درصدی به ایالات متحده و ۹ درصدی به ژاپن همراه بوده است.

صادرات ماهی مرکب و اختاپوس به کره جنوبی نیز ۱۶ درصد رشد کرد، اگرچه صادرات به ایالات متحده و ژاپن به ترتیب ۳ و ۲۱ درصد کاهش یافت.

چشم انداز و چالش‌ها

علی‌رغم اینکه میانگین قیمت‌های صادراتی بالاتر از پایان سال ۲۰۲۳ میلادی بوده، اما کمتر از میانگین گذشته است. در این میان، VASEP باور دارد که نمایشگاه‌های بین‌المللی غذاهای دریایی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن به شرکت‌ها کمک کرده تا سفارشات بیشتری را با قیمت‌های بهتر تأمین کنند.

از این گذشته، با احتساب چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، صادرات غذاهای دریایی ویتنام به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش سالانه ۶ درصدی است. تنها در ماه آوریل، درآمد صادرات غذاهای دریایی ویتنام به ۷۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش را تجربه می‌کند.

بر اساس گزارش VASEP، صادرات ماهی تُن، ماهی، خرچنگ و صدف‌های مختلف همگی در ماه‌های ژانویه تا آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مثبت داشته است. در نهایت، درآمد صادرات میگو ویتنام در آوریل به ۲۸۵ میلیون دلار آمریکا رسید که بالاترین ارزش ثبت شده از ابتدای سال است.

«لی هانگ»، مدیر ارتباطات VASEP، اعلام کرد که ویتنام، بزرگترین صادرکننده میگوی منجمد در جهان پس از هند و اکوادور، احتمالاً فرصت‌های بیشتری را به دست می‌آورد زیرا این رقبا با هشدارهایی در مورد باقی ماندن آنتی بیوتیک‌ها مواجه می‌شوند. با این حال، او بر اهمیت پایبندی شرکت‌های ویتنامی به مقررات سختگیرانه در بازارهای داخلی و بین المللی برای حفظ شتاب صادرات خود تأکید کرد.

براساس برآورد انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام، این کشور می‌تواند ۹.۵ میلیارد دلار از صادرات غذاهای دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی را به دست آورد. این امر شامل ۴ میلیارد دلار از صادرات میگو، ۱.۹ میلیارد دلار از فروش پانگاسیوس و ۳.۶ میلیارد دلار از سایر محصولات دریایی است.

راهکارهایی برای صادرات غذاهای دریایی

بخش صادرات غذاهای دریایی ویتنام شروع امیدوارکننده‌ای را با رشد قابل توجهی در بازارهای اصلی تا سال ۲۰۲۴ تجربه و انتظار می‌رود شرایط مطلوب همچنان ادامه داشته باشد. البته، توانایی صنعت برای انطباق با تقاضاهای بازار در حفظ و ایجاد این موفقیت بسیار مهم خواهد بود.

رعایت توصیه‌های استراتژیک زیر عملیات صادرات را بهینه و دامنه بازار جهانی را گسترش می‌دهد:

افزایش انطباق با مقررات: اطمینان از رعایت دقیق قوانین داخلی و بین‌المللی برای کاهش خطرات و استفاده از مزیت‌های رقابتی.

تنوع بازار: تداوم تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی تا وابستگی به هر بازار واحد کاهش یابد و از فرصت‌های رشد در بازارهای نوظهور استفاده شود.

تمرکز بر ارزش افزوده: روی پردازش ارزش افزوده سرمایه گذاری شود تا جذابیت محصول را افزایش دهد و قیمت‌های بالاتر را در بازارهای بین‌المللی به دست آورید.

تقویت زنجیره تأمین: بهبود کارایی زنجیرۀ تامین در راستای افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌ها و در نتیجه بهبود رقابت.

نمایشگاه‌های تجاری: برای گسترش دسترسی به بازار، دریافت سفارش‌های جدید و مذاکره در مورد قیمت‌های بهتر، باید فعالانه در نمایشگاه‌های بین‌المللی غذاهای دریایی شرکت شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار