به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در گزارش هفتگی خود در بررسی کاهش قیمت سهام اکثر شرکتهای کشتیرانی در بورسهای بزرگ اعلام کرد به علت بحران دریای سرخ قیمتها پایین آمده و معامله چندانی صورت نمیگیرد؛ زیرا درآمدهای مالی ضعیف از یک سو و طولانی شدن مسیرهای حمل از طریق دریای سرخ به عنوان محرک اصلی کاهش قیمت سهام به شمار میرود.
در ادامه آمده است با انتشار درآمدهای ضعیف شرکتهای کشتیرانی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ میلادی روند نزولی قیمت سهام از فوریه آغاز شده است در این میان بیشترین کاهش قیمت سهام از خط کشتیرانی رژیم صهیونیستی با ۱۷ درصد کاهش و در خط کشتیرانی OOIL پایین آمدن ۱۴ درصدی قیمت سهام را شاهد هستیم؛ در همین حال اگرچه کاسکو هنوز درآمد خود را منتشر نکرده با این حال قیمت سهام این شرکت، مرسک و هاپاگ لوید در پایینترین مرحله قرار دارند.
همانگونه که اشاره شد تنها سهامی که در سطح بالا باقی مانده مربوط به Evergreen است.
بر اساس دیدگاه تحلیلگران مؤسسه آلفالاینر؛ روند نزولی قیمت سهام شرکتهای کشتیرانی با نرخ بالای حملونقل کانتینری که در حال حاضر جهان شاهد است، به شدت در تضاد است، زیرا با نرخ بالا نباید قیمت سهام تحت تأثیر رویدادهای جاری در دریای سرخ قرار گیرد چراکه نرخهای حملونقل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و میانگین کاهش قیمت سهام کشتیرانی حداقل ۲۳ درصد است.