۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

شماره ۲۷۰ پیام دریا منتشر شد

شماره ۲۷۰ پیام دریا با عنوان خیز ناوگان ملی برای پیاده سازی سیاست «توسعه دریا محور» منتشر شد.
کد خبر: ۹۸۵۹۳

 

شماره ۲۷۰ پیام دریا منتشر شد

به گزارش خبرنگار مانا، شماره ۲۷۰ «پیام دریا» در حالی منتشر می‌شود که «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» از سوی رهبر معظم انقلاب به سه قوه اجرایی، تقنینی و قضایی کشور جهت اجرا ابلاغ شده که به تبع آن برگ تازه‌ای در تاریخ کشور رقم خورده است. طی این ابلاغیه، دریا به‌عنوان محور توسعه اقتصادی قرار گرفته تا برای نخستین‌بار این بخش کمتر دیده شده، اما با ظرفیت‌های بالقوه عظیم به پیشران اقتصاد بدل شود. برای دست‌اندرکاران حوزه دریا روشن است که چه نعمات خدادادی شگفت‌انگیزی در این حوزه وجود دارد که قادر است معضل اشتغال را تا حد ریشه‌کنی حل کند و یا ضمن ارزآوری، امنیت ملی ما را بیش از پیش تقویت نماید. بنابراین، «پیام دریا» بخش بزرگی از شماره حال حاضر خود را به این ابلاغیه و شرح اهمیت آن اختصاص داده است.

در آغاز و پیش از خواندن «پرونده ویژه»، به یک نمایشگاه ویژه نیز پرداخته شده است. «نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل» که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و طی آن ایشان از آخرین دستاورد‌های بخش‌های خصوصی و دولتی در زمینه تولید بازدید به عمل آوردند. دریا از جمله این بخش‌ها بود که شرحی کوتاه از دیدار ایشان از غرفه حوزه دریا در نمایشگاه یاد شده حُسن آغازی است بر دویست و هفتادمین پیام دریا. در ادامه و در پرونده ناوگان، مدیران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو گفت‌وگوی مجزا به شرح و توضیح دستاورد‌های ناوگان ملی طی سال رو به پایان اشاراتی داشته‌اند و درخصوص اثر اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری بر روند فعالیت ناوگان نیز صحبت کرده‌اند. در پایانِ بخش ناوگان، مقاله‌ای پژوهشی که از سوی مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده، درج شده که خواندن آن برای متخصصان توصیه می‌شود.

کمی جلوتر در پرونده ویژه، به ابلاغیه تاریخی «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» پرداخته شده و تلاش شده تا حدامکان برخی از زوایای پیدا و پنهان اجرای آن را کاوش کنیم. به طور مثال در گزارش نخست این پرونده کارشناسان مورد پرسش پیام دریا تأکید کرده‌اند که ابلاغیه، راهی است برای احیاء موقعیت استراتژیک ایران. کارشناس دیگری نیز طی یادداشتی یادآور شده که دریامحور شدن اقتصاد ایران منوط به مدیریت یکپارچه است. در مقاله پس از آن، دو کارشناس خبره حوزه دریا بر ضرورت بهبود جایگاه لجستیکی کشور تأکید داشته‌اند.

این بار بخش «بین‌الملل» نیز امتدادی است بر پرونده ویژه، تلاش نویسندگان و مترجمان پیام دریا در این پرونده این بوده است که تجربیات سایر کشور‌ها را در محور قرار دادن دریا کندوکاو کنند و به صورتی اجمالی توفیقات آن‌ها را به نظر خوانندگان برسانند. چین، سنگاپور، فرانسه و برخی دیگر از کشور‌های موفق دریایی جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این گزارش‌ها اشارات جالب توجهی نیز به آنچه به تازگی «اقتصاد آبی» عنوان یافته است شده که نشان می‌دهد روند تازه‌ای از توجه به دریا در جهان شکل گرفته که طی آن ضمن توجه به حفظ محیط زیست دریایی به حداکثرسازی بهره‌برداری اقتصادی از دریا توجه ویژه شده است.

در بخش «صنعت کشتیرانی» چند موضوع مختلف مورد توجه نویسندگان پیام دریا قرار گرفته است، از جمله بحران در باب‌المندب، پس از آن نگاهی «آینده‌پژوهانه» به حمل‌ونقل چندوجهی صورت گرفته است که خواندنی است. کاربرد هوش مصنوعی در دریا نیز شماره ۲۷۰ پیام دریا را خاتمه می‌دهد تا دفتر این نشریه در سال ۱۴۰۲ بسته شده و کار برای شماره بعد در سال ۱۴۰۳ آغاز شود. سالی که تحریریه پیام دریا ضمن تبریک حلول آن، آرزو می‌کند برای ملت شریف ایران-به‌ویژه مخاطبان این نشریه- سالی پربار و سراسر سعادت و نیک بختی باشد.




   

ارسال نظرات
آخرین اخبار