۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
آقامحمدی:

بدون محوریت دریا توسعه ممکن نیست

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اخیراً در نمایشگاه دهم بهمن ماه که با حضور رهبری برگزار شد ایشان به اهمیت توسعه دریا محور تاکید کردند.
کد خبر: ۹۸۳۴۶
 
بدون محوریت دریا توسعه ممکن نیست
 
به گزارش خبرنگار مانا؛ علی آقامحمدی که در همایش اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال-جنوب سخن می‌گفت با اشاره به ابلاغیه توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در دهم بهمن ماه جاری که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد ایشان نسبت به اهمیت دریا تأکید و توجه مجدد داشتند.
وی با بیان اینکه ایران یک کشور منطقه‌ای است و همه لوازم برای توسعه در برنامه چشم انداز تعریف و دیده شده‌ است، اظهار کرد: بخشی از این برنامه و سیاست‌ها سامان یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد است.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: باید برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه ورود کنیم که این کشورها از همسایگان استراتژیک ما هستند همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می‌رسیم از این رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است. ما نیز باید امکانات خود را برای سوق دادن منطقه به سوی توسعه و پایان بحران‌ها به صورت متقابل در اختیار همسایگان قرار دهیم.
آقامحمدی تأکید کرد: وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت می‌کنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است.
وی گفت: همکاری‌های ایران و قطر درباره گاز مشخص است از این رو روابط بین ایران و قطر حائز اهمیت است و باید از تنش دور باشد.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه وقتی از اقتصاد دریامحور حرف می‌زنیم از یک نقشه کلان و بزرگ می‌گوییم، ادامه داد: اگر توسعه دریامحور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.
آقامحمدی با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساخت‌های انواع شقوق حمل و نقل داریم و نمی‌توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجاد شده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه‌آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد.
 
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار