۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

انصراف کشتی‌ها از ورود به دریای سرخ

در حالیکه خطوط بزرگ کشتیرانی جهان  مانند MSC، Hapag-Lloyd، Maersk، CMA CGM، OOCL و HMM خود را برای عبور از دریای سرخ آماده می‌کردند، پس از اصابت موشک به یک کشتی متعلق به MSC شرکت‌های کشتیرانی اعلام کردند از ورود به دریای سرخ تا دستیابی به ایمنی کامل ممانعت خواهند  کرد. در همین حال شبه نظامیان حوثی یمن نیز هشدار دادند از مواضع خود به منظور حمایت از ملت فلسطین کوتاه نخواهند آمد.
کد خبر: ۹۷۹۴۴

انصراف کشتی‌ها از ورود به دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت container-news؛ خط کشتیرانی MSC اعلام کرد روز ۲۶ دسامبر یک کشتی کانتینری ۸۲۰۰ TEU هنگام عبور از دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت، این در حالی است که گشتی‌های کشور‌های چند ملیتی به رهبری آمریکا در دریای سرخ حضور داشتند.

سخنگوی شرکت ام اس سی گفت: تمام خدمه در حال حاضر در سلامت کامل هستند و ارزیابی کامل برای بررسی خسارت کشتی ادامه دارد.  

وی گفت: از آنجاییکه اولویت حفاظت از جان و ایمنی دریانوردان است تا زمانی‌که ایمنی در دریای سرخ تضمین نشود کانال سوئز و دماغه امید نیک بهترین مسیر برای این خط کشتیرانی است.

شرکت مرسک نیز که برای ورود به  دریای سرخ برنامه ریزی می‌کرد تردد از دریای سرخ را به تعویق انداخت.

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ از قول سخنگوی خط کشتیرانی هاپاگ لوید اعلام کرد: در حال حاضر تا ایجاد ایمنی کامل برای عبور، کشتی ها‌ی این شرکت از دریای سرخ دور نگه داشته می‌شوند و بهترین مسیر را همچنان دماغه امید نیک ترجیح می‌دهد.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده عملیات Operation Prosperity Guardian به رهبری آمریکا با تهدید علیه تجارت جهانی در دریای سرخ آغاز شده، اما این گروه ضربت هنوز نتوانسته از عهده شبه نظامیان حوثی برآید.  

از سو‌ی دیگر سایت safety4sea به بررسی تأثیر بحران دریای سرخ بر صنعت کشتیرانی پرداخته و یاد آور شده حملات به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ عبور می‌کنند این صنعت را به شدت نگران کرده و باعث تغییر مسیر و اختلال در زنجیرۀ تأمین جهانی شده و باعث پایین آمدن قیمت سهام خطوط کشتیرانی شده است.  در واقع ترس از تشدید بیشتر بحران در خاور‌میانه  جامعه جهانی را به شدت نگران کرده است.  

این در حالی است که شبه نظامیان حوثی بار‌ها اعلام کردند تا زمانی‌که جنگ بین اسرائیل و غزه پایان نیافته حملات به کشتی‌ها بدون توجه به کشور‌های صاحب خطوط کشتیرانی ادامه خواهد داشت.  

 بر این اساس از ۱۸ دسامبر وزارت دفاع آمریکا عملیات Operation Prosperity Guardian را با حضور چند کشور به منظور پایین آوردن چالش امنیتی در دریای سرخ آغاز کرد، اما تا کنون تیم متشکل از چند ملیتی هنوز برای جلوگیری از حمله به کشتی کاری انجام نداده‌اند و تهدید‌ها به کشتی‌های در حال حرکت ادامه دارد.  

در ادامه گزارش به تأثیر مالی این بحران بر صنعت کشتیرانی پرداخته و نوشته است: علاوه بر اینکه حملات حق بیمه جنگی،   قیمت کالا‌ها و هزینه حمل‌ونقل را افزایش داده باعث کاهش سهام شرکت‌های کشتیرانی در بورس‌های مختلف شده است.  

با توجه به اینکه دریای سرخ یک آبراه حیاتی است و اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند ۱۲ درصد از تجارت جهانی  از این دریا عبور می‌کند  به همین جهت هر حرکتی در این دریا بر نرخ حمل‌و‌نقل، بیمه جنگی و نرخ کالا تأثیر‌گذار است.  

هر چند استفاده از دماغۀ امید نیک هزاران مایلِ اضافی بر صنعت کشتیرانی تحمیل می‌کند، با این حال شرکت‌ها ترجیح می‌دهند مسیر دور را برای جلوگیری از حمله به کشتی انتخاب کنند.  

«کیتاک لیم» دبیرکل IMO با صدور اطلاعیه‌ای رسماً از بحران پدید آمده در دریای سرخ اظهار نگرانی کرده و خواستار اقدام فوری کشور‌ها برای حفاظت از دریانوردان کشتی‌های عبوری شده است.  

مؤسسات و انجمن‌های BIMCO، ICS، CLIA، IMCA، INTERCARGO، INTERTANKO و OCIMF طی جلساتی تصمیم گرفتند دستورالعمل مبتنی بر کشتیرانی ایمن در دریای سرخ و خلیج عدن را منتشر کنند.

همچنین سایت watchkeepers@ukmto.org برای دادن هر‌گونه گزارش جهت دریافت کمک از نیرو‌های چند ملیتی اعلام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار