به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ گزارش هفتگی شرکت کارگزاری کشتی گیبسون که چندی پیش منتشر شده حاکی است: با نزدیک شدن به پایان سال لازم است سرمایه گذاری برای قویتر شدن ناوگان نفتکش جهان به عمل آید، زیرا تعداد کشتیها برای حمل نفت جهان هنوز به اندازه کافی نرسیده است.
در این گزارش آمده است: از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون سفارش ساخت کشتیهای افزاماکس با ظرفیت ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تُن نفت خام قوی بوده و در حد ۸۰ فروند ثبت شده است.
البته فراموش نشود که درآمدهای ناشی از نفتکشهای افراماکس در سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به سایر نفتکشها بیشتر بوده است، زیرا در اوج تحریمهای روسیه به راحتی نفت این کشور توسط این قبل کشتیها منتقل میشد.
بر این اساس به عقیده گیبسون در حال حاضر ۴۴۰ نفتکش افراماکس در ناوگان نفتکش جهان وجود دارد که برخی از آنها به علت فرسوده بودن کمتر در مسیرهای مختلف مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
در ادامه این گزارش آمده است: سرمایه گذاری در بخش کشتیهای سوئزماکس با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تُن نیز در سال جاری به ۹۰ فروند رسیده است.
سفارشات تانکرهای سوئزماکس و هندیماکس با ۵۷ هزار تُن طرفیت حدود ۴۲ فروند بود.
بدین ترتیب سرمایه گذاری به منظور جایگزین کردن ناوگان پیرِ تانکرهای نفتی با ناوگان جوان یک ضرورت به شمار میرود؛ زیرا از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون ۱۲۲۸ فروند سوئزماکس وجود دارد که ۲۰۴ فروند از آنها بالای ۱۵ سال سن دارند و تعداد سفارش ساخت برای این قبیل کشتیها به ۵۵ فروند میرسد که سرمایه گذاری دراین بخش نیز ضروری است.
بدین ترتیب شکاف بین نفتکشهای قدیمی و کشتیهای جدیدی که سفارش داده شده بسیار بالا است، زیرا هیچ سفارش کشتی پاناماکسی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۵ هزار تُن در سال جاری ثبت نشده است و در این بخش ۲۴۵ نفتکش بالای ۱۵ سال وجود دارد.
در همین حال در حالیکه ۲۶۴ تانکر نفتی vlcc در رده سنی ۱۵ سال یا بالاتر وجود دارد فقط تا به حال ۲۰ فروند کشتی جدید در این بخش سفارش داده شده است.
گیبسون در ادامه یادآور شد: با توجه به روندی که در حال حاضر به وضوح دیده میشود به هیچ عنوان کشتیهای جدید نمیتوانند جبران کشتیهای پیر و فرسوده را بکنند، زیرا در شرایط تحریم روسیه بسیاری از نفتکشهای فرسوده روسیه به کار گرفته شدند که باید از ناوگان خارج شوند و این کار نمیتواند برای همیشه به رشد خود ادامه دهد.
وی در پایان تاکید کرد: اگر تقاضا همچنان وجود داشته باشد برای مالکان حفظ ظرفیت فعلی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و باید به فکر سرمایه گذاری در تناژهای جدید باشند.