۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

ممنوعیت احداث چاه در حوضه‌های آبی مستقیم تالابی

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای مدیریت بحران آب کشور، هر گونه بهره‌برداری از آب چشمه‌ها و زدن چاه جدید در حوضه‌های آبی مستقیم تالابی باید ممنوع شود.
کد خبر: ۹۷۵۷۶

ممنوعیت احداث چاه در حوضه‌های آبی مستقیم تالابی

 

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه حجم آب سطحی قابل برنامه ریزی وزارت نیرو در سال ۱۳۹۴، برای مصارف محیط زیستی و پایداری جریان سالانه، میزان آب مصوب برای  حوضه درجه ۲، حدود ۱۰ میلیون و ۷۷۷ مترمکعب ارائه شده است که با توجه به عدم تحقق همین میزان در کشور تا کنون، تحقق برنامه ارائه شده فوق در بازه ۲۰ ساله معادل ۳۲ میلیارد متر‌مکعب سالانه، نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق است.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: وضعیت بحرانی جاری محیط زیست کشور حاکی از آن است که که این بخش دیگر توان تاب آوری تا افق ۱۴۲۰ برای جبران بخشی از کمبود‌های آب موجود را نخواهد داشت و شرایط فعلی محیط زیستی کشور، نیازمند اقدامات فوری است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به افق اهداف تعیین شده در نقشه راه باید برش‌های کوتاه مدت اهداف برای رصد و پایش و ساز و کار‌های تحقق و پایش در نقشه مشخص شود، اظهار داشت: در این زمینه پیشنهاد شده تا پایان سال جاری، برش اجرایی تهیه شود.

به گفته ذوالجودی در خصوص تغییر تخصیص منابع آب بخش‌های مصرفی، مصرف تعریف شده به عنوان محیط زیست، کنترل فرونشست و گرد و غبار از این تبصره مستثنی و نیز بهره برداری از آب چشمه‌ها و زدن چاه جدید در حوضه‌های آبی مستقیم تالابی ممنوع شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: همچنین از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالابی کشور به وزارت نیرو پیشنهاد شده تا ابتدا سند الگوی کشت و اجرای آن در کشور تعیین تکیلف شود و سپس با توجه به سند آمایش سرزمین تا افق ۱۴۲۰، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی مصرف آب با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه و ارائه شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار