به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت safety4sea؛ در ابتدای در مراسم افتتاحیه این گردهمایی که در آتن برگزار شد «آپو بلوکاس»، کارشناس و تحلیلگر ارشد دریایی و مدیر سایت SAFETY۴SEA نتایج یک نظرسنجی درباره ایمنی، رفاه و تأثیر به کارگیری فنّاوری در صنعت کشتیرانی بر زندگی و کار خدمه در صنعت دریانوردی جهان را تشریح کرده و گفت این نظرسنجی از ۱۹۰۰۰ دریانورد در بیش از ۱۰۰۰ فروند کشتی انجام شده که نتایج آن نشان میدهد سلامت روان دریانوردان در برخی از خطوط کشتیرانی کشورها نادیده گرفته شده است.
نقش حیاتی اینترنت
از سوی دیگر اینترنت نقش حیاتی در زندگی دریانوردان شاغل در کشتی ایفا میکند که باید برای حفظ روحیه و سلامت روانی در اختیار آنان قرار گیرد؛ زیرا نظرسنجی نشان میدهد ۷۰ درصد خدمه به شکل دلخواه نمیتوانند با همکاران خود ارتباط دوستی برقرار کنند به همین جهت آنها در اوقات فراغت به اینترنت نیاز دارند تا بتوانند با خانواده و دوستان در ساحل و خشکی ارتباط برقرار کنند.
چنین مواردی از سوی ۹۱ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی بیان شده همچنین توجه به سلامتی و رفاه دریانوردان و رسیدگی به حقوق، دستمزد و مرخصیهای ساحلی در این نظرسنجی از سوی خدمه مورد تأکید قرار گرفته است.
براساس این نظرسنجی دریانوردان معتقدند که با ظهور فنّاوری جدید توجه به رفاه و سلامت روان آنان باید بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد در حالیکه هنوز نگاه بسیاری از مدیران خطوط و مالکان همان نگاهی است که پیش از به کارگیری فنّاوری برکشتی حاکم بود.
در ادامه «اریک گرین»، مدیرعامل Green-Jakobsen نیز طی سخنانی گفت صنعت دریانوردی در بسیاری اوقات بر روی افراد متمرکز میشود به همین جهت توجه به عملکرد انسانی، آموزش افراد و رسیدگی به ایمنی روانی آنان باید مورد بحث و بررسی و تحقیق و مطالعه قرار گیرد و در این راستا دادههای دریافتی مورد نقد قرار گیرد.
زیرا عملکرد دریانورد در کشتی بازتاب عملکرد وی در زندگی و در خشکی است به همین جهت باید به ایمنی روانی توجه نشان داد تا دریانورد با خاطری آسوده و با روان سالم به کار و فعالیت خود در کشتی ادامه دهد.
آموزش نیروی انسانی کمک به کاهش حوادث
«کاپیتان آدام پارنل»، مدیر دریایی CHIRP نیز با ارائه گزارشی به بررسی حوادث صورت گرفته در دریا پرداخت که در آن مدیریت ایمنی، فنّاوری جدید و نیروهای آموزش دیده به نحو احسن به کار گرفته شده و کمترین آسیب به صنعت کشتیرانی وارد شده است.
وی یادآور شد: میتوان از تمام حوادث درس گرفته و با بررسی، تجزیه و تحلیل دادهها از حوادثی که اتفاق افتاده عبرت گرفت و با استفاده از فنّاوریهایی گسترش یافته از یک سو و آموزش نیروی انسانی از بروز انها جلوگیری کرد. ما در این اصل اتفاق نظر داریم که ایمنی به خودی خود اتفاق نمیافتد؛ به همین جهت باید برای جلوگیری از تکرار آن تلاش کرد که آن هم در گرو توجه به تخصص و سلامت روان کلیه کارکنان کشتی است.
«نیکلاس ایوانیدیس»، مدیر انجمن بینالمللی بهداشت دریایی (IMHA) نیز پیرامون راهنماییهایی که توسط پزشکان به دریانوردان ارائه شده سخنرانی کرده و گفت: توجه به سلامت جسمانی دریانوردان از اهم امور در صنعت کشتیرانی است برای مثال برخی مشکلات جسمانی و روانی دریانوردان در حال افزایش است که ضرورت دارد مدیران خطوط کشتیرانی به راهنمایی و توجه پزشکان توجه کنند.
ایمنی یک فرهنگ است
«دیمیتریس پاتریکیوس»، مشاور تجاری شرکت V. Ships Greece گفت: مفهوم ایمنی یک فرهنگ است و باید این مفهوم با ورود نوآوریهای جدید به عرصه دریا از سوی مدیران کشتیرانی و دریانوردان به اشتراک گذاشته شود تا هر سازمانی نسبت به بررسی علل پایین بودن احتمالی آن در برخی شرکتها و کشتیها اقدامات لازم را به عمل آورد تا مشخص شود نقش نیروی انسانی و فنّاوریهای جدید تا چه میزان در افزایش ایمنی نقش دارد، ما باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و فرهنگ سرزنش را از کشتیرانی حذف کنیم و این اصل را دریابیم که خطای انسانی در طبیعت ماست که باید هنگام وقوع حوادث تجزیه و تحلیل شود، به این باور نیز برسیم که خدمه ایمن، خدمه شادی هستند.
کاهش حوادث در کشتیهای فلهبر
«کاپیتان تئودور لالاس»، مدیر عملیات ناوگان جزایر مارشال نیز گفت: بررسی دادههایی که در زمینه کنترل بنادر و توقیف کشتی و تفاهمنامهها به دست آمده، نشان میدهد خطای نیروی انسانی در کشتیها کاهش یافته، برای مثال کشتیهای فله و تانکر در سال ۲۰۲۲ میلادی در زمنیۀ آمار مربوط به بروز حوادث کاهش محسوسی داشتند.
بررسی داده های حاکی از عملکرد این کشتیها نشان میدهد که با برنامه ریزی، تعمیرات به موقع، آموزش پرسنل و مدنظر قرار دادن خواستههای رفاهی و سلامت روانی توانستهاند از به وجود آمدن حوادث و توقیف کشتیها جلوگیری کنند.
نیکوس جورجوپولوس، مدیر ارشد توسعه کسب و کار Diaplous نیز گفت توجه به خطرات امنیتی و یافتن حلقههای مفقوده در این میان و داشتن اطلاعات کافی، کلید مقابله با تمام چالشها است باید در نظر بگیریم که حوادث فقط به دزدی دریایی محدود نمیشود بلکه باید تلاش کنیم با توجه به رفاه و ایمنی دریانوردان میتوان از بروز حوادث جلوگیری کرد.
«Evangelos Tzitzis»، مدیر سیستمهای بدون سرنشین Diaplous در زمنیه استفاده از پهپادها در سواحل هشدار داده و گفت: باید آموزش لازم به پرسنل بندری و خدمه داده شود، زیرا آشنا نبودن خدمه و کارکنان ممکن است به یک سری حوادث منجر شود. بدین ترتیب خدمه باید با آموزش در جریان عملیات پهپادی قرار گیرند تا احیاناً غافگیرانه وارد عکسالعملهای ناشیانه نشوند.
«کاترینا لیاکی»، مدیر توسعه کسب و کار Navarino گفت: متأسفانه کمبود کادر درمان در صنعت کشتیرانی یک مشکل رایج است که برخی اوقات جدی گرفته نمیشود. به اعتقاد من باید به مراقبتهای پزشکی توجه لازم شود، زیرا این کار به سلامت جسمانی و روان دریانوردان کمک میکند.
«تاناسیس پاگونیس» مدیرعامل شرکت Forecode S.A نیز گفت: به روز نگه داشتن خدمه و آموزش تمامی مقررات و قوانین به آنها در عصر فنّاوری موضوعی است که باید مورد بحث و تحقیق قرار گیرد و امکانات لازم برای یادگیری خدمه در کنار توجه به نیازهای روانی و رفاهی آنان در اختیار مدیران کشتیرانی قرار گیرد.
دریانوردان باید با نرم افزارها و سخت افزارهایی که در کشتی مورد استفاده قرار میگیرد، آشنایی داشته باشند تا بتوانند از عهده وظایف به خوبی برآیند.
«Dimitris Psarros»، مدیر توسعه کسبوکار RISK۴SEA گفت: اتوماسیون و فنّاوری، زندگی و کار خدمه کشتیها را بهبود بخشیده و عملیات را سادهتر میکند، اما توجه به سلامت روان آنان نیز از اولویت و اهمیت برخوردار است تا بتوانند رضایت فرماندهان کشتی و مدیران خطوط را کسب کنند.
«ماریانجلا زاناکی»، مشاور توسعه سازمانی و روانشناس در ادامه، مدیریت کشتیها را ترغیب کرد تا با مدیریت بهینه خدمات ایمنی را در آنان تقویت کنند و تعاملات خدمه با یکدیگر را عملیاتی کنند.
لزوم تعامل بین نیروی انسانی و فنّاوری کشتیها
«راس میلار»، مدیر پیشگیری از ضرر و خسارت مدیریت بیمهای گفت: فنّاوریهایی مانند هوش مصنوعی اگرچه کارآیی را در خدمه بالا خواهد برد، اما باید در نظر داشته باشیم که تعامل بین فنّاوری و نیروی انسانی از اهم مواردی است که در تصمیمات تیمی حل و فصل میشود و این وجه مشترک تمامی شرکتهای کشتیرانی و سازمانهای مردمنهاد است.
«دکتر Michela Terrei»، روانشناس نیز گفت: خدمه در هنگام کار در دریا با پیچیدگیهای خاصی مواجه میشوند. ارتباط متقابل بین عوامل انسانی و پیشرفتهای فنّاوری از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است که باید نیروی انسانی را به انعطاف پذیری روانی ترغیب کنیم و با دادن اطلاعات لازم به آنها اطمینان خاطر را در آنها تقویت کنیم. این یعنی کمک به خدمهای که باید وجود فنّاوری در کار و زندگی را به راحتی پذیرا باشد.
«کاپیتان نیکولاس کریزومالیس» مدیر انطباق، حمل و نقل و بازرگانی Tsakos S.A گفت: عوامل انسانی میتوانند بر کاهش خطرات و حوادث تأثیر داشته باشند به شرطی که آمادگی لازم برای پذیرش فنّاوری در آنان ایجاد شود، در شرایطی که دریانوردان به نحو احسن با فنّاوریهای جدید آشنا شوند، میتوانند در اصلاح و جلوگیری از حوادث نقش داشته باشند.
«کاپیتان آندریاس توگانتزیس»، مدیریت کشتی Alpha Bulke در پایان گفت: تحقیقات در ۵۰ سال گذشته نشان داده که خطای انسانی عامل ۸۰ درصد تصادفات دریایی است. از آن زمان تا کنون بیشترین مطالعات نشان داده که سوانح دریایی عمدتاً از خطای انسانی ناشی میشود. پس رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی و سلامت روانی نیروی انسانی شاغل در کشتی نقش اساسی در کاهش خطای انسانی خواهد داشت. این پیامِ این گردهماییی به دست اندرکاران صنعت کشتیرانی جهان است.
بدین ترتیب در صنعت دریایی با وجود تغییرات مهمی که ایجاد شده دیجیتالی شدن، مدیریت ایمنی یکپارچه را همراه با آموزش خدمه الزامی میسازد تا موفق به کاهش حوادث شویم وگرنه شاهد تکرار حوادث قبلی خواهیم بود. این در حالی است که نمیتوانیم به وضعیت قبلی برگردیم.