۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

آتش سوزی در ۶۰۰ هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از بروز آتش سوزی در ۶۰۰ هکتار از نیزار‌های بخش عراقی تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۹۷۱۵۳

آتش سوزی در ۶۰۰ هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم


داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: تاکنون تلاش برای مهار این آتش‌سوزی که دود ناشی از آن شهر‌های غربی خوزستان و اهواز را فراگرفته به سرانجام نرسیده است.

وی علت این آتش سوزی را گرمای هوا بیان کرد، ولی در عین حال احتمال تعمدی بودن این آتش سوزی از سوی برخی صیادان عراقی را نیز رد نکرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با اعلام آمادگی گروه‌های واکنش سریع برای کمک به مهار این آتش‌سوزی که همچنان در حال سرایت به دیگر بخش‌های این تالاب است افزود: در صورت مهار نکردن این آتش سوزی، احتمال سرایت به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم نیز وجود دارد.

میرشکار افزود: براساس تصاویر ماهواره‌ای، کانون آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم، جنوب و جنوب غربی دریاچه "ام النعاج" است.

وی فاصله کانون آتش سوزی با نقطه صفرمرزی خوزستان را ۱۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: هم‌اکنون شاخص کیفی هوا در شهر‌های غربی خوزستان در حال کاهش است و در صورت تداوم احتمال تعطیلی کار اداری در این شهر‌ها وجود دارد.

در تابستان‌های سال‌های گذشته نیز آتش سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراقی گزارش شده، اما در تابستان سال ۱۳۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت و حتی به کارگیری بالگرد آبپاش هم نتوانست آتش را خاموش کند و در نهایت باران‌های سیل‌آسای پاییز همان سال، آتش سوزی در این تالاب را مهار کرد.

تالاب هورالعظیم با بیش از ۴۵۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد.

این تالاب در زمان جنگ تحمیلی به خصوص در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ صحنه درگیری شدید رزمندگان اسلام با ارتش بعثی عراق بود.

رژیم بعثی عراق برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان اسلام در این منطقه و جزایر مجنون، علاوه بر اینکه بخش مهمی از نیزار‌های این تالاب را به آتش کشید، به صورت گسترده و وسیع از جنگ افزار‌های شیمیایی علیه رزمندگان اسلام استفاده کرد.

خشکسالی‌های شدید، کاهش آورد رودخانه دجله در عراق و کرخه در ایران، بهره برداری از مخازن نفتی و آلودگی‌های مترتب بر آن از مهمترین چالش‌های این تالاب بین‌المللی که نقش مهمی در تعدیل هوا و چرخه حیات دارد می‌باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار