۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
در همایش مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر صورت گرفت:

تأکید بر تقویت همکاری‌ها در دریای خزر/ ابراز تمایل بلاروس برای مشارکت در کریدور شمال-جنوب

همایش فرصت‌های تجاری دریای خزر در آستاراخان روسیه با حضور جمعی از مقامات کشورهای حاشیه این دریا برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۰۷۷

تأکید بر تقویت همکاری‌ها در دریای خزر/ ابراز تمایل بلاروس برای مشارکت در کریدور شمال-جنوب

به گزارش خبرنگار مانا؛ روز دوشنبه هفته جاری، همایش فرصت‌های تجاری دریای خزر بین کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در شهر آستاراخان روسیه و با حضور جمعی از مقامات این کشورها و مدیران بنادر بخش روسی دریای خزر برگزار شد.

در این همایش «لیوتین» دستیار ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراتیو روسیه، طی سخنانی بر اهمیت سرعت بخشیدن به عملیات کانتینری در دریای خزر تاکید کرد و خواستار تسریع تمام فرآیندهای حمل و نقلی در کریدور شمال-جنوب در راستای افزایش حجم بار شد.

وی از جمله عوامل دستیابی به این اهداف را توسعه هر چه سریع‌تر خطوط راه‌آهن و همسو شدن قوانین گمرکی  کشورها در منطقه خزر دانست.

در ادامه همایش یاد شده «بابوشکین» استاندار استان آستراخان روسیه به تقویت ناوگان کشتیرانی در دریای خزر طی مدت اخیر و ظرفیت ۱۶ میلیون تنی بنادر روسیه در این دریا اشاره کرد یادآور شد که ایران در بندر سالیانکای آستاراخان سرمایه‌گذاری خوبی کرده است که شامل خرید جرثقیل‌های سنگین و بازسازی خطوط راه آهن در بندر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد که ایران و روسیه در خصوص ساخت شناور و افزایش ظرفیت حمل کانتینری در دریای خزر نیز به توافق رسیده‌اند.

«آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان روسیه نیز افزایش مشوق‌های صادراتی از سوی دولت روسیه را در زمینه تقویت تجارت از منطقه خزر را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به سرمایه‌گذاری ایران در بندر سالیانکا این سرمایه‌گذاری را راهبردی دانست و تاکید کرد که این بندر نماد اراده دو کشور در راستای تقویت همکاری‌های تجاری است.

وی نیز در پایان اظهارات خود خواستار تقویت ناوگان کشتیرانی در دریای خزر شد و به برخی اقدامات ایران در این راستا مانند مشارکت در ساخت شناور با روسیه و ساخت کشتی از سوی کشتی‌سازی‌های ایرانی اشاره کرد.

معاون استاندار استان آستاراخان روسیه دیگر مقامی بود که در همایش فرصت‌های تجاری دریای خزر سخن گفت.

«آفانیسوف» ظرفیت دو میلیون تُنی بندر علیای روسیه در حاشیه دریای خزر را فرصت مناسبی برای افزایش میزان حجم بار از طریق کریدور شمال-جنوب ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد که با فعال شدن کریدور شمال-جنوب کالاهایی از این کریدور تنها به روسیه حمل نمی‌شود و کشورهای دیگر نیز از آن بهره‌مند شده‌اند.

سفیر بلاروس در روسیه که در این نشست حضور داشت نیز در بخش پایانی نشست یاد شده با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های اروپا درخصوص صادرات پُتاس تولیدی این کشور ایجاد کرده‌اند کریدور شمال-جنوب را بستری مناسبی برای ایجاد بازارهای جدید برای این محصول راهبردی حوزه کشاورزی دانست و بر مشارکت این کشور در کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

گفتنی است در همایش فرصت‌های تجاری دریای خزر، مدیران بندر سالیانکا که تحت راهبری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است نیز مشارکت داشتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار