به گزارش مانا، شهریار شهریاری مدیرکل گمرکات استان گلستان بعدازظهر امروز جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین قطار کانتینری روسیه به ایران از مرز ریلی اینچه برون به بندرعباس راه اندازی و عازم عربستان شد.
مدیرکل گمرکات استان گلستان افزود: این قطار که تعداد ۳۶ کانتینر به همراه خود دارد مسیری دیگر برای ارسال کالا از طریق کریدور حملونقل بینالمللی «شمال-جنوب» از ایستگاه «فارماچووا» از طریق مرز «آکیالا (ترکمنستان) -مرز ریلی اینچه برون» (ایران) انتخاب کرد.
وی بیان کرد: ️مسیر جدید امکان کاهش چند روزه زمان تحویل را فراهم میکند و امکان ارسال قطارهای کانتینری از ایستگاههای راهآهن اورال جنوبی به سمت بندرعباس از طریق مرز ریلی اینچه برون و سرخس را افزایش میدهد.
شهریاری تأکید کرد: با کاهش تعرفه گمرکی، هزینه ارسال کالا از طریق کریدور شمال_جنوب تقریباً به نصف کاهش یافت.
ایران و عربستان روز جمعه رسماً به گروه بینالمللی بریکس پیوستند و از ابتدای سال جدید میلادی فعالیت خود ذیل این پیمان اقتصادی آغاز خواهند کرد.
حمید پاداش دکترای اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که پیوستن ایران به بریکس، یکی از قویترین نشانههای تغییر جهت راهبردی آینده اقتصاد جهان به سمت نظم غیرغربی است.
اردیبهشت ماه نیز روسیه اعلام کرد ۱/۶ میلیارد یورو در گذرگاه ریلی شمال - جنوب سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود. این خط آهن باید آستارا را به رشت متصل کند. کارشناسان اقتصادی هدفگذاری درآمدی این کریدور را پس از تکمیل تا ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرده اند.
از این کریدور سالانه حدود ۲۵٠ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد، پیشبینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود ۴ درصد و تولید حدود ۱۵ درصد باشد.
همچنین تیرماه امسال ایران عضو رسمی سازمان همکاریهای شانگهای شد تا روابط سیاسی و اقتصادی خود با کشورهای آسیای میانه، جنوب و شمال آسیا را مستحکمتر کند.