به گزارش مانا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود: شرکتهای بیمه با توجه به شدت گرفتن تنشها، به کشتی و نفتکشهایی که به بنادر روسیه در دریای سیاه تردد میکنند اعلام کردند که هزینه اضافی حق پرداخت بیمه موسوم به «حق بیمه خطر جنگ» دریافت خواهند کرد.
این رسانه انگلیسی افزود: پیش از این و در پی آغاز جنگ اوکراین شرکتهای بیمه بر هزینههای معمول بیمه نفتکشهایی که در دریای سیاه تردد میکردند، افزوده بودند؛ اکنون عملیات نظامی در دریای سیاه و مناطقی که بنادر روسیه و اوکراین در آن واقعاند و به دنبال برهم خوردن توافق صادرات غله از اوسط ماه جولای (خرداد/ تیر) گذشته، تنش در این منطقه را افزایش داده است؛ بنابراین گزارش، حق بیمه جنگی که حدود یک درصد هزینه باری بود حدود ۱.۲۰ تا ۱.۲۵ درصد افزایش یافته است، این بدان معنی است که هزینه تحویل نفت روسیه به هند در یک سفر دریایی با وزن ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ تُن، حدود ۲۰۰ هزار دلار هزینه بیمه بیشتر خواهد داشت که در نتیجه هزینه کلی حق بیمهای حدود یک میلیون دلار خواهد داشت.
این گزارش حاکی است: در اوج بحران عرضه و تحریم نفت روسیه، شرکتهای روسی ناگزیر، بالغ بر ۲۰ میلیون دلار به ازای هر نفتکش به شرکتهای بیمه، پرداخت میکردند که بیش از یک سوم ارزش هر محموله به شمار میرفت.
یک فعال تجاری دراین زمینه به رویترز گفت: محمولههایی که از مبدأ روسیه (در این آبراه) میآیند نسبت به دیگر محمولهها با خطر بیشتری مواجهاند و شرایط موجود به شرکتهای بیمه بهانههای بیشتری میدهد تا هزینه بیمه هرگونه حملونقل دریایی که در بنادر واقع در دریای سیاه صورت میگیرد را افزایش دهند؛ بنابراین گزارش نفت خامی که از دریای سیاه و از پایانههای «نووروسیسک» (Novorossiisk) بزرگترین بندر روسیه و «سی پی سی» (CPC) بارگیری شده و از آنجا میگذرد، تأمین کننده ۲ درصد نفت جهان است؛ تولید نفت از بنادر روسیه واقع در دریای سیاه سالانه حدود چهار میلیون تُن برآورد میشود.