۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶

راهکاری جز لایروبی برای کاهش تراز آب دریای خزر نداریم

مدیرکل بنادر و دریانورزی استان گیلان با بیان اینکه درحال حاضر هیچ راهکاری جز لایروبی برای کاهش تراز آب دریای خزر نداریم گفت: با پدیده کاهش آب دریای خزر از طریق لایروبی می‌توان مقابله کرد.
کد خبر: ۹۶۷۵۹

راهکاری جز لایروبی برای کاهش تراز آب دریای خزر نداریم

 

به گزارش مانا، حسین یونسی سه شنبه در نشست خبری که با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: اگرچه درحال حاضر راهی جز لایروبی برای مقابله با کاهش تراز آب خزر نداریم، اما این نکته نباید فراموش شود که لایروبی تا اندازه‌ای امکان پذیر است و فراتر از حد مجاز ممکن است موجب فرو ریختن شمع کوبی‌های پای اسکله‌ها شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر سازمان بنادر که تصمیم گیرنده در حوزه بنادر کشور است در رابطه با طرح توسعه دریای خزر باتوجه به کاهش تراز آب سیاست گذاری و ابلاغیه‌ای نداشته است، چون این طرح با تعیین مشاور در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: این مسأله که کاهش تراز آب دریای خزر طی ۱۰ آینده با همین روند ادامه خواهد داشت یا خیر به صورت دقیق از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

رشد ۶۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه با اشاره به رشد ۶۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا از ابتدای سال تا ۲۳ مردادماه جاری گفت: در این مدت۷۹۰ هزار تن کالا در مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری شده است.

یونسی تعداد کشتی‌های وارد شده به این مجتمع بندری را ۲۹۳ فروند کشتی اعلام کرد و افزود: با تردد این تعداد کشتی در داخل مجتمع بندری انزلی میزان تردد کشتی‌ها نسبت به سال قبل ۶۸ درصد رشد یافت.

وی گفت: طی یکسال گذشته روزانه شاهد ورود ۹ کشتی بودیم که آمار بسیار مطلوبی است که در ۶ سال گذشته تردد این تعداد کشتی در بندرانزلی بی سابقه بوده است.

یونسی یکی از علل این افزایش تردد کشتی‌ها را توجه به مشتری مداری اعلام کرد و افزود: در‌های این سازمان در طول روز به روی همه صاحبان کالا باز است و مشتریان می‌توانند امور خود را پیگیری کنند و یا به حل مشکلات مشتریان با دستگاه‌های دیگر نیز با تعامل بیشتر رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: توانسته ایم شرکت‌های بزرگ بنادر جنوب را در این بندر بکار بگیریم که مشتریان نه تنها بتوانند از جنوب کالای خود را حمل کنند بلکه بخشی از بار خود را از شمال ترانزیت کنند که این امر موجب شد کشتی‌ها به صورت پایدار در بندرانزلی و بنادر استان تردد داشته باشند.

تعیین تکلیف ۳۵۰ تن کالای متروکه در انبار‌های بنادر و دریانوردی گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: با مذاکرات و همکاری اداره کل اموال تملیکی و گمرکات با هدایت استاندار گیلان موفق شدیم کالا‌های اساسی را از انبار‌های بنادر خارج کنیم و الان حتی یک کیلو کالا‌های اساسی متروکه در بنادر گیلان وجود ندارد.

یونسی ادامه داد: نزدیک ۳۵۰ تن کالا‌های اساسی فاسد شدنی شامل، ذرت، ارزن و جو در انبار‌های گیلان وجود داشت. علاوه بر این کالا‌های اساسی حدود سه هزار تن نیز سایر کالا‌های متروکه تعیین تکلیف شدند که این رقم نیز الان به ۲۵۰ تن رسیده است.

وی تاکید کرد: کالا‌های اساسی و غیر اساسی متروکه قطعی که از سال ۱۴۰۰ تاکنون از انبار‌های این مجتمع بندری توسط اموال تملیکی خارج شده هشت هزار و ۹۷۸ تن بوده است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره در منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال، بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و ... از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار