۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

افزایش دو برابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال ۲۰۲۶ توسط مرسک

شرکت پایانه مرسک، توافقنامه‌ای را با اداره بندر روتردام هلند برای ادامه توسعه ترمینال این شرکت در منطقه Maasvlakte II این بندر امضا کرده است.
کد خبر: ۹۵۷۲۵

افزایش دوبرابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال ۲۰۲۶ توسط مرسک

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، طبق قراردادی که در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ امضا شد، ترمینال‌های APM ظرفیت سالانه نزدیک به دو میلیون TEU خود را علاوه بر ظرفیت اولیه ۲.۷ میلیون TEU، دو برابر می‌کند.

این ترمینال در زمینی قرار دارد که با تکمیل ترمینال Maasvlakte ۲ در سال ۲۰۱۳ میلادی، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های مهندسی در هلند، به طور کامل از دریای شمال بازیابی شده است.

اداره بندر روتردام اکنون در حال تکمیل ساخت دیوار‌های جدید اسکله در مناطقی است که برای توسعه آینده آن در نظر گرفته شده است. بندر روتردام اعلام کرده است که بخشی از ساخت و ساز خود را تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان خواهد رساند. این توافق همچنین نشان دهنده تکمیل تمام مناطق نگهداری شده برای توسعه بخشی از بندر است.  

به گزارش APM Terminals این توسعه شامل ۴۷.۵ هکتار به همراه احداث ۳۲۸۰ فوت اسکله در اعماق دریا است که انتظار می‌رود بخش جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ میلادی به بهره‌برداری برسد.

«آلارد کاستلین»، مدیر‌عامل بندر روتردام گفت: «ما از تصمیم APM Terminals برای گسترش ترمینال و انتخاب روتردام به عنوان مرکز عملیات اروپای غربی بسیار خرسندیم. این ظرفیت اضافی ترمینال با توجه به رسیدگی به حجم فزاینده جابه‌جایی و حمل کانتینر در سال‌های آینده به روشی کارآمد و پایدار، بسیار مورد نیاز است.»

شرکت ترمینال‌های اِی پی مولر (APM Terminals) یک دهه پیش ۵۰۰ میلیون یورو برای توسعه ترمینال جدید سرمایه گذاری کرد که در ۸۶ هکتار به عمق ۳۲۸۰ فوت اسکله در اعماق دریا ساخته شده بود. این پروژه شامل برنامه‌هایی برای توسعه آینده بود که در آن ترمینال و عملیات مربوط به آن با وسعت ۱۸۰ هکتار به بیش از ۹۰۰۰ فوت اسکله نیاز داشت.

 علاوه بر مرسک، خطوط کشتیرانی دیگری که از این ترمینال استفاده می‌کنند، عبارتند از: MSC (شرکت کشتیرانی مدیترانه، به عنوان دومین خط بزرگ ترابری دریایی در جهان از لحاظ ظرفیت کانتینر)، ONE (شرکت کشتیرانی ژاپنی اوشن نتورک اکسپرس)، Hapag (شرکت ترابری دریایی هاپاگ لوید) و شرکت COSCO  (شرکت دولتی ترابری چین) که سال گذشته اولین کشتی خود را به ترمینال فرستاد.

این ترمینال زمانی که افتتاح شد قابل توجه بود؛ چون به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های تمام اتوماتیک جهان و یکی از حساس‌ترین ترمینال‌ها به لحاظ محیط زیستی شناخته می‌شد.

به  گزارش APM حدود ۸۰ درصد از حرکات جرثقیل به صورت خودکار و بقیه عملیات به صورت دستی از راه دور انجام می‌شود. همچنین انرژی این تأسیسات به طور کامل، از توربین‌های بادی تأمین می‌شود. این ناوگان حمل‌و‌نقل لجستیکی متشکل از ۶۲ وسیله نقلیه هدایت شونده خودکار بالابر با باتری و ۵۴ جرثقیل زیر بشکه‌ای کانتینری سوار بر ریل خودکار (RMG Crane) از نوع گنتری کرین است. بخش جدید نیز برای خدمات برق ساحلی آماده خواهد شد.

بر اساس این گزارش در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، این ترمینال رکورد جابه‌جایی ۵۷۳۰ کانتینر بارگیری/ تخلیه شده در ۲۷ ساعت از مانیل مرسک (با ظرفیت ۱۹۶۳۰ TEU به تناژ ۲۱۰ هزار dwt) را ثبت کرد که معادل ۲۱۲ جابه‌جایی پورت در ساعت (PMPH) برای کانتینر‌ها است.

اپراتور بندری ای. پی مولر مرسک (A.P. Moller – Maersk) قبلاً با دو پروژه دیگر در مجاورت ترمینال فعلی موافقت کرده بود. به این منظور، زمینی به مساحت ۱۸.۵ هکتار اجاره شده و سال آینده برای تأسیسات کراس داک و سردخانه افتتاح خواهد شد.

 این تسهیلات، خدمات قابل ارائه در اسکله را برای توسعه قابلیت‌های مرسک برای خط کشتیرانی فراهم می‌کند. البته ۱۶ هکتار دیگر توسط Star Container Services، یکی دیگر از شرکت‌های تابعه مرسک برای ذخیره‌سازی قسمت‌های خالی استفاده خواهد شد.

تلاش برای توسعه توسط شرکت پایانه‌های اِی پی مولر (AMP) به دنبال اعلام سال گذشته از سوی شرکت‌های: هاچیسون پورتز (هلدینگ لجستیکی هنگ کنگی Hutchison Ports) و اپراتور و ترمینال بندری تیل Terminal Investment Limited Sàrl (TIL)؛ از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه گذاری (MSC Group's Terminal) سوئیس برای گسترش ترمینال خود برای رسیدن به ظرفیت کل پنج تا شش میلیون TEU با اجرای فاز اول توسعه تا سال ۲۰۲۷ میلادی احساس می‌شود.

 بندر روتردام در حال حاضر دارای ۱۴ پایانه در مجموع و همچنین ۲۰ یارد انبار کانتینر است.  


ارسال نظرات

نظرات کاربران

حسن معظمی Iran (Islamic Republic of) ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
0
0
بسیار عالی
ناشناس Iran (Islamic Republic of) ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
0
0
پیشرفت های جهانی بندری و کانتینری قابل تحسین است.
ناشناس Iran (Islamic Republic of) ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
0
0
بندر روتردام هلند تبدیل به محلی برای سرمایه‌گذاری اپراتورهای بزرگ بندری دنيا مثل مرسک شده.
آخرین اخبار