به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت safety۴sea؛ حرکت کشتیهای فلهبر از استرالیا و اندونزی به سمت چین وهند و بالعکس به منظور حمل سنگآهن بازار مثبتی را برای کشتیهای capesize، panamax، ultramax/supramax، handysize رقم زد که در هفتههای گذشته کمتر سابقه داشت.
بر اساس این گزارش اگرچه حرکت نرخها آهسته و با سود اندکی توأم بود؛ اما مثبت بودن شاخصها باعث دلگرمی مالکان و اجاره کنندگان کشتیهای فلهبر بود.
در هفتۀ گذشته تقاضا برای حمل مواد معدنی در اندونزی و استرالیا افزایش یافت و قراردادهای جدیدی بین اندونزی و چین برای کشتیهای ۷۶۰۰۰ dwt به نرخ روزانه ۱۳۰۰۰ دلار در روز منعقد شد. در این ارتباط برای کشتیهای ۸۲۰۰۰ dwt نرخ روزانه ۱۸۰۰۰ دلار برای یکسال تعیین شد.
در ادامه این گزارش آمده است درخواست زغال سنگ در هفته گذشته از اندونزی بیشتر شد که باعث افزایش نرخها بود.
این گزارش حاکی است وضعیت مثبت در مسیرهای اقیانوس اطلس ادامه یافت و به بازارهای آسیا نیز رسید.
حمل محمولههای فولادی و غلات در هفته منتهی به ۲۱ آوریل باعث افزایش نرخها شد و در یک کلام اکثر کشتیها با افزایش نرخ مواجه شدند.
در این میان کشتیهای کوچکتر ۳۲۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ dwt اعلام کردند در مسیرهای اقیانوس اطلس با افزایش مواجه شدند و نرخ اجاره روزانه آنها از ۱۲۵۰۰ به ۱۵۵۰۰ دلار در روز رسید.