۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

نشت نفت در سواحل فیلیپین؛ یک فاجعه زیست محیطی

نشت نفت در سواحل فیلیپین به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۵۲۹۱
تعداد بازدید : 4

به گزارش مانا، به نقل از شبکه ویون، با گذشت چند روز از سانحه غرق شدن نفتکشی در نزدیکی سواحل فیلیپین و نشت نفت در آن محدوده، تلاش برای کنترل گستره این فاجعه زیست محیطی همچنان ادامه دارد.
روز سه شنبه، کشتی نفتکشی حامل ۸۰۰ هزار لیتر نفت کوره صنعتی در نزدیکی ساحل فیلیپین غرق شد. حالا چهار روز از آن حادثه گذشته است و شرایط همچنان تیره و تار باقی مانده است. به نظر می‌رسد محیط زیست منطقه دستخوش تغییر شده است و موجودات زنده به سختی در تلاشند تا زنده بمانند. این نشت نفت سه شنبه در شهر «ناجن» (Naujan) در جنوب فیلیپین رخ داد. تا روز چهارشنبه، طول این لکه به شش کیلومتر و عرض آن به چهار کیلومتر رسید و شش شهر جنوبی دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد. شنا و ماهیگیری در محدوده‌ای به فاصله ۵ کیلومتر از ساحل تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. گارد ساحلی فیلیپین از موانع جلوگیری از نشت نفت استفاده کرده است تا مانع از پیشرفت این لکه شود. نفتکش «اِم تی پرینسس اِمپرس» (MT Princess Empress)، ۲۰ خدمه داشت و حامل ۸۰۰ هزار لیتر نفت کوره صنعتی بود. این نفتکش به علت بروز گرمای بیش از اندازه موتور، غرق شد.

خدمه نفتکش توسط کشتی باری در حال عبور از آن منطقه، نجات داده شدند. تا این لحظه، هشت بشکه نفت از این لکه نفتی جمع آوری شده است و در کنار جاده قرار داده شده است. جمع آوری این میزان از نفت به لطف افراد محلی ممکن شده است. جمع آوری نشت نفت کار دشواری است، اما ساکنان مناطق آسیب دیده تمام تلاش خود را برای انجام این کار می‌کنند. ماهیگیران منطقه «پولا» (Pola) ابتکار عمل به خرج داده اند و با استفاده از بامبو و برگ‌های درخت نارگیل، موانعی برای جلوگیری از نشت نفت درست کرده‌اند.
معمولاً سه روش برای کنترل نشت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش اول، لایه برداری است که طی آن نفت پیش از آن که به سمت ساحل حرکت کند، از روی سطح دریا جمع آوری می‌شود. روش دوم، سوزاندن در محل است که طی آن لکه نفتی را در یک نقطه متمرکز می‌کنند و آتش می‌زنند. روش سوم استفاده از مواد شیمیاییِ پراکنده ساز است که نفت را به ذره‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کند و این ذرات با آب مخلوط می‌شوند و در همان منطقه توسط میکروب‌ها خورده می‌شوند.

نشت نفت از دهه شصت میلادی اتفاق افتاده است، اما نکته غافلگیرکننده این است که عظیم‌ترین نشت نفت به صورت عمدی رخ داده است. طی جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، ۳۸۰ تا ۵۲۰ میلیون گالن نفت عمداً توسط نیرو‌های عراقی در خلیج فارس رها شد تا مانع از فرود آمدن نیرو‌های ائتلاف آمریکا شود. نشت نفت، فاجعه زیست محیطی است و پاکسازی کامل آن تقریباً غیرممکن است و هر چقدر هم که در این زمینه تلاش شود، تأثیر آن بر محیط زیست سال‌ها پابرجا باقی می‌ماند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار