۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری جنگ روسیه -اوکراین به کشتی‌های تجاری

پس از گذشت یک‌سال از آغاز جنگ روسیه با اوکراین بیمه‌گران دریایی اعلام کردند ۶۰ فروند کشتی تجاری در منطقه جنگی در این مدت نیم میلیارد دلار خسارت دیده‌اند.
کد خبر: ۹۵۱۷۴

خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری جنگ روسیه -اوکراین به کشتی‌های تجاری


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ در آغاز درگیری بیش از ۹۰ کشتی تجاری با حدود ۲۰۰۰ خدمه د‌ر اوکراین گرفتار شدند که به مرور زمان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مشکل برخی کشتی‌ها و خدمه برطرف شد؛ اما  بر اساس ارزیابی‌های صنعت کشتیرانی و صنعت بیمه هنوز ۴۰ تا ۶۰ فروند کشتی در آب‌های منطقه و بنادر اوکراین گیر افتاده‌اند و بسیاری از آن‌ها خسارت دیده‌اند.   

در ادامه این گزارش رویترز آمده است یک منبع ارشد صنعت بیمۀ دریایی در این زمینه گفت: کشتی‌هایی که در مدت یک‌سال در معرض خطر بودند ۵۰۰ میلیون دلار خسارت به  آن‌ها وارد شده است.

«ادوارد باتری» مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری خرید و اجاره کشتی (Taylor Maritime Investments) در این باره گفت: این شرکت سعی کرده دارایی‌های خود را در منطقه جنگی از طریق بیمه محافظت کند. به همین جهت ما برای مدت طولانی بیمه خریداری کردیم؛ اما وجود مین‌های شناور در اطراف دریای سیاه جان خدمه و کشتی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد که این کار به افزایش هزینه بیمۀ کشتی‌ها منجر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر پنج فروند کشتی این شرکت در منطقه اودسا‌ی اوکراین گیر افتاده‌اند.

یکی از نمایندگان این شرکت در آلمان نیز یاد‌آور شد: یک‌سال است که تلاش می‌کنیم یک کشتی را از اودسا خارج کنیم، اما تاکنون موفق نشده‌ایم.

به گفتۀ وی از آنجایی‌که سایر بنادر اوکراین تحت نظر ناظران سازمان ملل نیستند، تخمین زده می‌شود که ۲۵ کشتی در بنادر دیگر اوکراین گیر افتاده‌اند و بیش از ۳۰۰ دریانورد هنوز در این بنادر سرگردان هستند.

گزارش رویترز حاکی است «کیتاک لیم» دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در تاریخ ۲۴ فوریه اعلام کرد همه راه‌ها را دنبال می‌کنیم تا امکان خروج کشتی‌ها و دریانوردان از بنادر اوکراین فراهم شود.

رویترز در ادامه می‌نویسد: با توجه به اینکه دریای سیاه به عنوان یک منطقه پُر‌خطر در بازار بیمۀ لندن منظور شده، حق بیمۀ اضافیِ خطر جنگی به میزان ده‌ها هزار دلار در روز از هزینه‌های رایج صنعت کشتیرانی در کنار سوخت و سایر هزینه‌های حمل‌و‌نقلی است.

بدین ترتیب از اول ژانویه ۲۰۲۳ میلادی که برخی بیمه‌های دریایی تمدید شدند، بیمه گران اتکایی برای کشتی‌های روسیه، اوکراین و بلاروس شرایط استثنایی قائل شدند تا شرکت‌های بیمه بتوانند از این کشتی‌ها حمایت‌های درستی به عمل آورند؛ اما متاسفانه  برخی از کشتی‌های این کشور‌ها از بیمه اتکایی برخوردار نیستند.

«فردریک دنفل» رئیس انجمن بیمه‌گران دریایی (IUMI) نیز در این ارتباط گفت: در حال حاضر نمی‌توان کار زیادی انجام داد. باید منتظر ماند تا بفهمیم در منطقه چه خبر است و چگونه می‌توان از بروز خسارت به کشتی‌ها جلوگیری کرده و با حداقل نرخ‌ها کشتی‌ها را بیمه کرد.

«مارکوس بیکر» کارگزار بیمه دریایی Marsh نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در حال ظهور است آن است که بیمه‌گر باید ضرر کلی مالکان کشتی را که در اوکراین  مستقر هستند، بپردازند؛ که این کار به ضرر و زیان بیمه گران دریایی است.

وی گفت: به هرحال شرایط فعلی در منطقه دریای سیاه به نفع مالکان و بیمه گران نیست و به نظر می‌رسد که به بازنگری در بیمه‌نامه‌ها نیاز داریم و مالکان باید دوباره بیمه خطر جنگی را خریداری کنند.

چراکه هیچکس قبلاً با این سطح از خسارت‌ها روبه‌رو نشده بود و کشتی‌ها با این خسارت بالا بیمه نشده‌اند؛ باید با توجه به خسارت به دست آمده بیمه نامه‌های جدیدی صادر شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار