۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۲ متفاوت، استثنایی و غیر‌عادی

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۲ با حال و هوای بسیار متفاوت، استثنایی و غیر عادی نسبت به سال ۲۰۲۱ به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، این درحالی است که از سرخوشی‌های سال گذشته میلادی خبری نیست.
کد خبر: ۹۴۵۸۱

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۲ متفاوت، استثنایی و غیر عادی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر اساس گزارش مؤسسه آلفا‌لاینر رکودی که از اواسط سال جاری میلادی بر بازار اجاره کانتینر‌ها تأثیر گذا‌شته همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری در دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲ تا ۴ برابر کمتر از قیمت‌های ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

در ادامه این گزارش آمده است قیمت‌های اجاره کانتینر در سال ۲۰۲۲ یک شیب سقوطی را تجربه کرد؛ اگرچه نرخ‌ها دو برابر بیشتر از زمان آغاز همه گیری کووید ۱۹ باقی مانده است با این حال عرضه بیشتر و پایین آمدن تقاضا، بحران انرژی جهانی، چالش‌های کربن‌زدایی و بالاخره جنگ روسیه _ اوکراین یک حالت استثنایی به بخش کانتینر داده است.

شرایطی که امروزه بر بازار اجاره کانتینری حاکم است چشم انداز پر از تهدیدی است که حتی تحویل گرفتن کشتی‌های جدید در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی نخواهد توانست این چالش‌ها را برطرف کنند؛ در‌صورتی‌که چنین وضعیت رکودی ادامه یابد ممکن است برخی سفارشات ساخت کشتی لغو شود و یا توصیه سفارش دهندگان به سازندگان کشتی این باشد که سفارش‌ها در اولویت قرار نگیرد.

از سوی دیگر ممکن است اسقاط کشتی‌های کانتینری افزایش یابد، بدین ترتیب به گفته تحلیلگران آلفا‌لاینر سفارشات جدید ممکن است در کار نباشد و حتی بعضی از اپراتور‌ها از بازار اجاره کانتینر دست بکشند.

در ادامه گزارش آمده است وضعیتی که در حال حاضر بازار اجاره کانتینر دارد با ماه ژوئن ۲۰۰۸ میلادی قابل مقایسه است.  از دیدگاه تحلیلگران آلفا‌لاینر در شرایط فعلی بخت با اجاره کنندگان کشتی‌های بزرگ یار نیست و کشتی‌هایی که بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ teu ظرفیت دارند کاربردی‌تر به نظر می‌رسند.

این نکته را باید اضافه کرد که اجاره این قبیل کشتی‌ها از ۲۹ نوامبر سال جاری میلادی تا ۱۳ دسامبر دستخوش تغییر زیادی نشده است؛ برای مثال کشتی‌های ۱۰۰۰ teu در این مدت ۱۲۰۰۰ دلار در روز اجاره داده شده و کشتی‌های ۸۵۰۰ teu در نرخ  ۵۲۰۰۰ دلار  ثابت ماند‌ه است.

در این مدت کشتی‌های که ۵۶۰۰ teu ظرفیت داشتند نرخ اجاره روزانه آن‌ها از ۳۸۰۰۰ دلار به ۳۵۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

این گزارش حاکی است شرایط اجاره کشتی‌های کانتینری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی در کشتی‌های کانتینری با ظرفیت بالاتر از ۸۵۰۰ teu به گونه‌ای بود که بسیاری از اجاره کنندگان با هر نرخی حاضر به حمل کالا بودند.

کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ teu شلوغترین بخش بازار اجاره کانتینری در دو هفته قبل بود؛ به گونه‌ای که نرخ اجاره کشتی‌های ۱۷۰۰ teu از ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار در نوسان بود.

در این میان فعالیت اجاره کنندگان کشتی در اندازه‌های کشتی ۱۰۰۰ تا ۱۹۹۹  در دو هفته گذشته کاهش نشان می‌دهد و معاملات کمتری در این سایز انجام شده به گونه‌ای که در مقابل هفت معامله اجاره یک ماه پیش در کشتی‌های با این ظرفیت فقط یک معامله در دوهفته اخیر انجام شد‌ه است.

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۲ متفاوت، استثنایی و غیر عادی

     نوسان نرخ روزانه کشتی‌های کانتینری با ظرفیت 1000 تا 8500 teu از 29 نوامبر تا 13 دسامبر 2022

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۲ متفاوت، استثنایی و غیر عادی

                                                      نمودار تغییرات نرخ روزانه کشتی‌های کانتینری با ظرفیت 1000 تا 2000 TEU از 2017 تا 2022



ارسال نظرات
آخرین اخبار