بر اساس گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ دفتر حملونقل دریایی آمریکا طراحی کشتی حامل هیدروژن فشرده 26 هزار متر مکعبی H2Neo را بررسی و تایید کرده است، این تائیدیه متعلق به شرکت استرالیایی پروواریس(شرکت Global Energy Venture سابق) است که گفته میشود اولین مورد در نوع خود است که این سطح تایید را دریافت میکند.
بر اساس گزارش ABS؛ مخزن هیدروژن چند لایه پروواریس میتواند در کشتی حامل H2Neo گنجانده شود؛ پس از اخذ تائیدیه طراحی، این شرکت وارد فاز بعدی خواهد شد که شامل ساخت و آزمایش نمونه اولیه مخزن هیدروژن و آمادهسازی برای ساخت کشتی با کشتیسازی منتخب است.
پروواریس کارگزار کشتی کلارکسونز را برای انجام فرآیند انتخاب و مناقصه کارخانه کشتیسازی در اوایل سال 2023 میلادی منصوب کرده است.
«پِر رود»، مدیر اجرایی فنی پروواریس در این باره گفت: H2Neo با حجم تأمین هیدروژن منطقهای از سال 2026 میلادی در دسترس خواهد بود و H2Max کشتی دیگر حامل هیدروژن این شرکت برای سال 2030 میلادی هدفگذاری شده است، که میتواند از یک پروژه صادراتی با ظرفیت قابل توجه 950 هزار تُن در سال پشتیبانی کند.
پروواریس اکنون با اطمینان از رویکرد طراحی خود پس از تایید ABS، توسعه کشتیهای H2Max حامل هیدروژن فشرده سبز با ظرفیت 120هزار متر مکعبی خود را پیش خواهد برد.
گفتنی است، در اکتبر 2020 میلادی پروواریس برنامهای را برای توسعه یک کشتی حامل هیدروژن فشرده راهاندازی کرد و در سال 2021 میلادی؛ ABS برای دو نوع کشتی حامل هیدروژن فشرده سبز، یعنی H2Neo (26هزار مترمکعب) و H2Max (ظرفیت 120هزار مترمکعب) به Provaris تائیدیه (AiP) اعطا کرد.