۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

افزایش تقاضا در بازار گاز LNG و عرضه محدود کارخانجات کشتی‌سازی

علی‌رغم اینکه بازار حمل و نقل LNG پر رونق و تقاضا در این بخش رو به افزایش است، اما محدود بودن ظرفیت کارخانجات کشتی‌سازی به منظور تحویل کشتی مانع از رشد تجارت حمل‌و‌نقل گاز LNG در آینده خواهد شد و احتمال دارد که این صنعت به سمت رکود پیش رود.
کد خبر: ۹۴۵۴۳

افزایش تقاضا در بازار گاز LNG و عرضه محدود کارخانجات کشتی سازی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت TradeWINDS؛ از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی سفارش‌های ساخت کشتی‌های حامل LNG با افزایش بی‌رویه‌ای مواجه شد به گونه‌ای که در این مدت سطح سفارشات این قبیل کشتی‌ها به ۸۶ فروند کشتی رسید که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی با سفارش‌های جدیدِ ۱۴۸ فروند کشتی گازبر پیگیری شد.

به طور کلی از آوریل ۲۰۲۱ میلادی تا کنون ۲۳۴ فروند کشتی جدید حامل گاز در نوبت ساخت قرار گرفته است؛ این درحالی است که  کارخانجات ساخت کشتی در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی فقط توانستند ۲۴ فروند کشتی تحویل مالکان دهند.

«اندرو باکلند»  تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل گاز در مؤسسه Maritime Strategies International (MSI) در این زمینه گفت: در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد کمترین میزان تحویل کشتی از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون بودیم و در این ارتباط باید گفت ۴۰ فروند کشتی ۶۰ هزار مترمکعبی حمل گاز برای تحویل در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۳ فروند کشتی برای تحویل در سال ۲۰۲۴ میلادی و ۸۲ فروند کشتی نیز برای تحویل ۲۰۲۵ میلادی برنامه‌ریزی شده که قرار است در کارخانه‌های کشتی‌سازی چین و کره جنوبی ساخته شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در سه سال آینده قرار است در صورت تحقق پیش‌بینی‌های کارخانجات کشتی‌سازی ۱۸۵ فروند کشتی حمل گاز تحویل شود، بدین ترتیب تحویل تعداد ۴۹ فروند کشتی در  سال ۲۰۲۶ میلادی انجام خواهد شد. به شرطی که سفارش جدیدی با توجه به محدودیت کارخانجات صورت نگیرد.  

بدین ترتیب نگرانی در مورد تأمین کشتی‌های LNG در بین فعالات بازار حمل گاز وجود دارد این در حالی است که نیاز‌های کشور‌ها روز‌به‌روز نسبت به  حمل‌ونقل انرژی LNG بیشتر می‌شود، اما متاسفانه با رکودی که در کارخانجات ساخت کشتی به چشم می‌خورد الگوی تجارت در بازار بزرگ LNG تغییر خواهد کرد و شرایط دریافت گاز LNG دشوارتر می‌شود. بدین ترتیب ممکن است حمل‌ونقل گاز LNG به سمت رکود پیش رود.

شایان ذکر است این کشتی‌ها قرار است در کارخانجات Yangzijiang, Hudong-Zhonghua، DSIC from China، Hyundai Samho, Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries، Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ساخته شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار