۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

صنعت کشتی‌سازی هند احیا می‌شود

دولت هند در نظر دارد با اختصاص بودجه، پرداخت یارانه نقدی، معافیت‌های مالیاتی و اعطای وام بانکی به گونه‌ای از صنعت کشتی‌سازی حمایت کند که این صنعت در سال ۲۰۳۰ میلادی به یکی از ۱۰ حوزه فعال و توسعه یافته این کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۹۴۵۱۸

صنعت کشتی‌سازی هند احیا می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز گزارش داد بر اساس آمار‌های موجود در حال حاضر صنعت کشتی‌سازی هند از بازار ساخت کشتی به کمتر از یک درصد کاهش یافته در حالیکه در اوایل  دهه سال ۲۰۰۰ میلادی در بین ۱۰ شرکت برتر جهان قرار داشت.

بر اساس این گزارش هند در حال حاضر دارای ۲۸ کارخانه کشتی‌سازی است که مسئولان دولتی و فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند (FIEO) مجری ساختار اصلاحات در صنعت کشتی‌سازی هند می‌باشند. در این ارتباط قرار است طرح ارائه یارانه نقدی و اختصاص بودجه جداگانه برای توسعه صنعت کشتی‌سازی در بودجه سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی پیش‌بینی شود که ژانویه سال آینده میلادی در پارلمان این کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.  

«آجای ساهای» مدیر‌کل سازمان‌های صادراتی هند FIEO در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: صادرکنندگان و وارد کنندگان هند در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش حمل‌و نقل دریایی هزینه کرده‌اند که تقریباً دو برابر سه سال پیش است، به همین جهت اگر مشوق‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی برای توسعه صنعت  کشتی‌سازی در نظر گرفته شود می‌توان حداقل ۲۵ میلیارد دلار در این زمینه صرفه‌جویی ارزی داشت.  

در ادامه این گزارش آمده است آمار‌ها نشان می‌دهد که سهم کشتی‌های داخلی هند به منظور جابه‌جایی محموله‌های صادراتی و وارداتی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی کمتر از هفت درصد بوده است؛ به همین جهت اتحادیه‌های صادراتی و وادراتی خواستار حمایت دولت از صنعت کشتی‌سازی شدند.

در همین حال «نیرمالا سیتارامان» وزیر دارایی هند با اشاره به اینکه در صدد اختصاص بودجه برای صنعت کشتی‌سازی در بودجه سالانه هند در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی هستیم، یاد‌آور شد: به عنوان نقطه شروع  احتمالاً یک صندوق توسعه ۱۲۳ میلیون دلاری به منظور حمایت از کشتی‌های کوچک ایجاد می‌شود که این طرح مورد حمایت مشاوران اقتصادی نخست وزیر هند  نیز است.

پرداخت وام بانکی و الزام  بانک‌ها نسبت به تأمین منابع مالی سازندگان کشتی نیز یکی از مشوق‌های دولت برای توسعه و احیای صنعت کشتی‌سازی است.

وی تاکید کرد: بر اساس چشم انداز دریایی ۲۰۳۰ میلادی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده قرار است کشتی‌سازی این کشور به عنوان یکی از ۱۰ حوزه توسعه صنعتی  پایدار در کشور و جهان  شناخته شود.

وی در پایان  گفت: با اختصاص بودجه و حمایت دولت در ساخت حداقل ۵۰ کشتی تسریع خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار