۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

مقررات جدید IMO به بهبود بازار کانتینری کمک می‌کند

اعمال مقررات جدید IMO در زمینه رتبه‌بندی میزان شدت کربن که از اول سال ۲۰۲۳ میلادی به اجرا در می‌آید باعث عرضه محدود کشتی، پایین آمدن سرعت آنها، همچنین احتمال اعزام برخی از کشتی‌های فرسوده به یارد‌های اوراق می‌شود که به بهبود بازار حمل‌و‌نقل کالا در میان‌مدت و بلند‌مدت کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۷۷

مقررات جدید IMO به بهبود بازار کانتینری کمک می‌کند


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، «Daejin Lee» تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل در S&P Global Market Intelligence در یادداشتی به وضعیت حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی پرداخت و نوشت داده‌های تحلیلی تحلیلگران و کارشناسان حاکی است که انتظار می‌رود نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگردد؛ در این میان عرضۀ محدود کشتی‌های کانتینری و کاهش سرعت آن‌ها به علت رعایت قوانین IMO می‌تواند به بهبود بازار این صنعت در سال ۲۰۲۴ میلادی به بعد کمک کند.

البته به این موارد باید اعزام برخی از کشتی‌های سن بالای ناوگان کانتینری به یارد‌های اوراق نیز اضافه شود.

در ادامه این مطلب آمده است با حل مشکل ازدحام بنادر، بحران اوکراین و شرایط اقتصادی ضعیف‌تر نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری ممکن است به سطح قبل از سال ۲۰۱۹ میلادی بازگردد و در همین حال رشد محدود عرضۀ ناشی از مقرراتی که قرار است از اول ۲۰۲۳ میلادی اجرا شود به  اوراق  کشتی‌ها و کاهش سرعت منجر شود.

در این راستا به دلیل سرمایه گذاری سنگین در سفارش کشتی‌های جدید در بخش کانتینری انتظار می‌رود که این بخش با فشار عرضه مواجه شود و در این ارتباط باید افزود که میزان سفارشات این بخش بیشتر از نفتکش و فله خشک است.  

باید این نکته را هم اضافه کرد که قرارداد‌های مربوط به ساخت کشتی‌های کانتینربر در سال ۲۰۲۱ میلادی به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۵ میلادی رسید.  بدین ترتیب در حال حاضر قرارداد‌های جدید در سال جاری میلادی به دلیل قیمت‌های بالا و ظرفیت محدود یارد‌های ساخت کشتی محدود شده است.

در حالی سفارش کشتی‌های کانتینری داده شده که به منظور تأمین انرژی، کشتی‌های حمل گاز LNG و متانول اخیراً بیش از پیش مطرح شده است.

از سوی دیگر مقررات IMO به منظور رتبه بندی شاخص شدت کربن (CII) که با محدودیت‌های بسیار دقیق و با نظارت ارزیابی خواهد شد باعث کاهش سرعت صنعت کشتیرانی می‌شود و ممکن است تأثیر آن در اوراق کردن کشتی‌ها از سال ۲۰۲۵ میلادی به بعد بیشتر باشد.

«Daejin Lee» در پایان خاطر نشان می‌سازد، از آن جاییکه ۹۵ درصد کشتی‌های در حال خدمت هنوز از سوخت‌های فسیلی معمولی استفاده می‌کنند با اعمال مقررات جدید IMO پیرامون اندازه گیری میزان کربن، بسیاری از کشتی‌ها زودتر از موعدِ مقررات به سوی یارد‌های اوراق سرازیر می‌شوند که این امر بازار حمل‌و‌نقل دریایی به ویژه بخش کانتینری را در میان مدت و بلند مدت حمایت خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار