۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

تاکید رئیس جمهور بر ضرورت توسعه سواحل مکران

رئیس جمهور تاکید کرد: توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه‌های ساحلی بلکه تمامی ظرفیت‌های فلات قاره، ظرفیت‌های پس کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.
کد خبر: ۹۴۳۶۳
تاکید رئیس جمهور بر ضرورت توسعه سواحل مکران
به گزارش خبرنگار مانا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به اولین همایش ملی آمایش سرزمین با تاکید بر دریا، سواحل و بنادر به وسعت جمهوری اسلامی ایران اشاره و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود ۵۷۸۹ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، کشوری با ظرفیت‌های استثنائی دریایی محسوب می‌شود.
وی افزود: قرار گرفتن ایران در موقعیت میانه منطقه خلیج فارس، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، قفقاز و دسترسی همزمان به شرق آسیا و کشور‌های اقیانوسیه از طریق اقیانوس هند از سویی و کشور‌های اروپایی از طریق برخی کشور‌های حوزه دریای خزر از سوی دیگر، ظرفیت نقش‌آفرینی ویژه‌ای در معادلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی به ما عطا کرده است.
در این پیام که از سوی حسن کامران، رئیس انجمن ملی جغرافیایی قرائت شد، رئیس جمهور به این نکته تاکید کرد: هر‌چند اکنون با تلاش محققان ایرانی، سند ملی آمایش سرزمینی ایران در دسترس قرار گرفته و در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما استفاده از ظرفیت ژئوپلتیک ایران برای فعال سازی سایر ظرفیت‌های ملی و همچنین دسترسی به ظرفیت‌های سایر قلمرو‌های ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک دنیا، نیازمند تحول در رویکرد‌های کلان برنامه ریزی ملی به خصوص در حوزه برنامه ریزی سرزمینی و تجدیدنظر‌های اساسی و هوشمندانه در آمایش سرزمینی کشور است.
رئیسی گفت: این امر بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصاد دریا ممکن نیست. این در حالی است که همایش ملی آمایش دریا، سواحل و بنادر می‌تواند در ایجاد بستر‌های نظری و راهکار‌های عملی تحقق آرمان‌های سند آمایش ملی و عنداللزوم بازبینی و بازنگری در اجزای آن با توجه به اقتضائات توسعه دریامحور مؤثر و مفید واقع گردد.
به گفته رئیس جمهور، اگر ملت ما بخواهد تمدن بزرگ دریایی ایران را به عنوان مقدمه و مکمل تمدن نوین اسلامی برای نسل‌های آینده خود رقم بزند، عمق و ژرفای گزاره‌های سند آمایش سرزمینی خصوصاً درباره آمایش مناطق ساحلی نباید به ایجاد سازه‌های بندری و امکانات ارتباطات دریایی خلاصه شود بلکه نیازمند تکاملی در خور شأن سوق‌الجیشی و موقعیت ایران در دهه‌های آینده خواهد بود.
رئیسی با بیان اینکه در اولین گام ظرفیت‌های ژئواکونومیک در دو محور شرقی و سواحل جنوبی در حوزه‌های اقتصادی مانند ترانزیت، حمل‌و‌نقل بازرگانی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: در گام دوم نیز بازآمایی صنعتی و سکونتگاهی کشور در طول سواحل جنوب، از خرمشهر تا گوادر، از جزیره قمر در خورموسی تا جزیره بوموسی و لارک و هرمز، به خصوص با محوریت صنایع دریایی، صنایع آب‌بر همچون پتروشیمی، شیلات و کشاورزی دانش‌بنیان و همچنین گردشگری دریایی مورد انتظار است.
رئیس جمهور تاکید کرد: بدیهی است توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه‌های ساحلی بلکه تمامی ظرفیت‌های فلات قاره، ظرفیت‌های پس‌کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین‌المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار