۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

انعقاد قرارداد ۱۲۰ میلیارد ریالی برای خارج کردن پنح مغروقه در آبراه اروندرود

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از انعقاد قرارداد ۱۲۰ میلیارد ریالی برای شناورسازی و خارج کردن پنج مغروقه از اروندرود به منظور افزایش ضریب ایمنی کشتیرانی در این آبراه استراتژیک خبر داد.
کد خبر: ۹۴۳۳۵

انعقاد قرارداد ۱۲۰ میلیارد ریالی برای خارج کردن پنح مغروقه در آبراه اروندرود

به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، نورالله اسعدی افزود: از این تعداد سه فروند مغروقه که در زمان جنگ تحمیلی آسیب دیدند خارج شده و عملیات خارج سازی دو فروند دیگر در حال انجام است.

وی گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی تاکنون ۱۸۴ فروند مغروقه از آبراه‌های اروندرود و کارون با هدف بهبود ایمنی کشتیرانی و پیشگیری از خطرات ناشی از برخورد کشتی‌ها و شناور‌ها خارج سازی شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، وجود تعداد دیگری از شناور‌های مغروقه در اروندرود را از مشکلات این آبراه مشترک مرزی بیان کرد و افزود: اگر طرف عراقی برای لایروبی اروندرود استقبال نشان دهد، تا حدود زیادی رونق در بندر خرمشهر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه لایروبی اروندرود همچنان در هاله‌ای از ابهام قراردارد، گفت: باید برای رونق این بندر، تسهیلات و مشوق‌هایی درنظر گرفت تا سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا برای حضور در بندر خرمشهر ترغیب شوند.

وی ظرفیت حمل‌و‌نقل چند‌وجهی را از زیرساخت‌های منحصر به فرد بندر خرمشهر دانست و افزود: وجود این بندر در محدوده منطقه آزاد اروند از دیگر مزیت‌های این بندر به حساب می‌آید که انتظار داریم مسئولان مربوطه اقدامات لازم را برای لایروبی و خارج سازی مغروقه‌ها انجام دهند.

اسعدی اظهارداشت: افزایش ترافیک کالا، ایجاد اشتغال و توسعه در بحث واردات و صادرات از سیاست‌های اصلی سازمان بنادر به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بنادر حلقه‌های زنجیره تأمین هستند، بیان کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل، مراودات تجاری و بازرگانی در تمام جهان از طریق دریا انجام می‌شود که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: متأسفانه در کشور ما به بحث دریا به خوبی توجه نشده است البته اکنون همه به اهمیت اقتصاد دریامحور واقف شده و قرار است در برنامه هفتم توسعه به آن توجه اساسی شود.

اسعدی بندر خرمشهر را یکی از بنادر به روز کشور دانست و بیان کرد: ظرفیت اسمی بندر خرمشهر ۱۱ میلیون تن است و ۲۳۰ هکتار از اراضی شامل پسکرانه‌های مناسب و ترمینال‌های کانتینری، مسافری و متفرقه و ۲۰ پست اسکله به طول سه کیلومتر از امکانات این بندر است.

وی ترمینال کانتینری موجود در بندر خرمشهر را از زیرساخت‌های کم‌نظیر عنوان کرد و افزود: ظرفیت این ترمینال کانتینری سالانه ۴۵۰ هزار کانتینر است که باید با انجام اقدامات لازم، از تمام ظرفیت آن استفاده شود.

اسعدی با اشاره به معافیت سود ۳۰ درصدی بازرگانی گفت: می‌توان با ایجاد مشوق و تسهیلات بندر خرمشهر را تا حدودی به جایگاه اصلی خود رساند.

به گزارش مانا، همه تأسیسات بندری و  زیرساختی بندرگاه خرمشهر در جریان تجاوز رژیم بعثی عراق نابود شد. بازسازی این بندر که هم اکنون در محدوده منطقه آزاد واقع شده است پس از پایان جنگ تحمیلی شروع شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار