۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه ترانزیت بین‌المللی

نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه ترانزیت بین‌المللی
جلسه شورای راهبردی لجستیک منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی، توسعه ترانزیت کالا و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و تسهیل ترانزیت کالا با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی و رفع موانع فعالیت کریدور‌های بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی در جهت تسهیل، تسریع و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حوزه خزر و اوراسیا برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۳۲

به گزارش مانا، در این این جلسه که به ریاست عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد، برزگر ناظر گمرکات گیلان ، یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، ولدی مدیرکل راه آهن گیلان و رؤسای راهداری و انجمن صنفی حمل و‌نقل شهرستان  به همراه معاونین بندری و حوزه خزر، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، فنی و زیربنایی و مدیران حوزه‌های مرتبط در حوزه حمل و نقل و لجستیک دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه امین افقی، دبیر شورای لجستیک سازمان به سوابق تشکیل و‌ اهداف شورای لجستیک در منطقه آزاد انزلی و تشکیل شورای لجستیک در دبیرخانه مناطق آزاد پرداخت.

معاون بندری و حوزه خزر سازمان نقش و اهمیت توسعه لجستیک محور در مناطق و نقش بنادر منطقه آزاد انزلی به عنوان هاب داد و‌ستد کالا و قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین المللی را حائز اهمیت دانست و دستور کار جلسه در خصوص توسعه ترانزیت بین الملی و توسعه دیپلماسی لجستیکی را تشریح کرد.

ولدی مدیر کل راه آهن گیلان از ظرفیت استفاده از حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای - ریلی جهت حمل کالا‌های وارده به بنادر استان در ایستگاه رشت بیان نمودند و مزیت‌های رقابتی و‌ راهکار‌های فعالسازی مستمر برای استفاده از این روش اعلام نمودند.

صادق برزگر مدیر کل گمرک استان گیلان نیز از اقدامات و عملکرد مدیریت عالی منطقه آزاد انزلی و معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان که باعث رونق و رشد بالای تخلیه و‌بارگیری کالا در بندر کاسپین با همکاری گمرک مستقر در منطقه شده قدردانی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه در جهت توسعه تجارت و آمادگی خود را برای ارائه خدمات در جهت رونق و توسعه تجارت و فعالسازی کریدور‌های تجاری اعلام نمود.

حسین یونسی مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا را به عنوان بنادر استان گیلان که مکمل یکدیگر هستند و هر یک بر اساس ظرفیت‌های و مزیت‌های ویژه خود مشغول به فعالیت هستند اعلام نمود با اقدامات انجام شده ترانزیت در بندر انزلی رشد ۳۴۰ درصدی داشته و افزود بنادر استان گیلان حدود ۷۰ درصد حمل کانتینری بنادر شمالی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

کامبیز جهانبانی، مدیر‌عامل کشتیرانی دریای خزر نیز رونق تجارت در خزر و افزایش حجم تجارت با کشور‌های اوراسیا و روسیه و فعال سازی کریدور شمال جنوب از اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی این کریدور خبر داد و افزود کشتیرانی دریای خزر سهم ۲۸ درصدی در سهم حمل کالا در خزر را به خود اختصاص داده و سهم این شرکت در صادرات کالا از مسیر دریایی ۳۸ درصد بوده است و با استفاده از حمل و نقل کانتینری، زمان حمل کالا و در نتیجه هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

در این جلسه شعبان جعفری رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل و عظیمی رئیس اداره امور راهداری و حل و نقل جاده نیز از مجموعه اقدامات سازمان در جهت تسهیل و کاهش بروکراسی برای صدور بارنامه در بندر کاسپین تقدیر نموده و اعلام آمادگی خود را در جهت تامین کامیون و تسهیل حمل جاده‌ای اعلام نمود.

در خاتمه این جلسه عیسی فرهادی ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نقش بنادر منطقه آزاد انزلی در توسعه تجارت و یک ظرفیت ارزشمند برای کشور و استان گیلان دانست، موضوعی که با مدیریت واحد و اهداف کلان مشترک و ظرفیت‌های هر یک از این بنادر می‌توانند نقش مکمل و تاثیر گذار در حوزه لجستیک شمال کشور ایفا نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار