۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
شافعی مطرح کرد:

تجارت ایران و روسیه رشد چشم‌گیری داشته است

تجارت ایران و روسیه رشد چشم‌گیری داشته است
رئیس اتاق بازرگانی ایران رقم تجارت ایران و روسیه در سال 2021 را حدود 4 میلیارد دلار دانست و افزود: این عدد نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.
کد خبر: ۹۴۲۸۶

به گزارش مانا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و روسیه، گفت: رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظام پایدار و ایجاد پیوند‌های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای فضای کسب و کار بر دیپلماسی اقتصادی تاکید دارد، گفت: روابط ایران و روسیه در چند دهه اخیر همواره دوستانه بوده است و روسیه جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران دارد. توانمندی‌های دو کشور در زمینه نفت، گاز، کشتیرانی در دریایی خزر، در کریدور شمال - جنوب، پتروشیمی، کشاورزی و مواد غذایی، فلزات، مواد شیمیایی، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختمانی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی و همچنین تمایل دو کشور به همکاری‌های استانی راه را برای همکاری‌های هر چه بیشتر هموارتر کرده است.

شافعی عدد تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ را حدود چهار میلیارد دلار دانست و افزود: این عدد نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. بر این اساس لازم است باوجود عزم جدی مقامات عالی رتبه کشور‌ها برای گسترش روابط توانمندی‌ها و ایجاد ارتباط و شناسایی فرصت‌های موجود گام‌هایی عملیاتی در ۲۰ سال اخیر برداشته‌ایم.

وی با اشاره به لزوم تسریع در حمل و نقل و روادید، خاطر نشان کرد: امضای توافقنامه وحدت تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فصل جدیدی را برای گسترش روابط تجاری ایران با کشور‌های منطقه گشوده است این در حالیست که مذاکرات تجارت آزاد بین دو کشور در اجرا است که با اجرایی شدن این مهم بین ایران و کشور‌های اوراسیا بخش مهمی از موانع توسعه تجارت مرتفع خواهد شد. ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق - غرب ضمن توسعه روابط تجاری خود با اوراسیا زمینه ساز همکاری‌های کشور‌های مانند هند با این کشور‌ها شود.

وی تصریح کرد: تلاش برای مبادلات با ارز‌های ملی کشور و ایجاد گمرکات سبز در راستای توسعه اقتصادی انجام شده است با این حال لازم است جهت توسعه مناسبات زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کشتی‌های رو رو، توسعه روابط بانکی و تسریع صدور ضمانت نامه‌های بانکی با جدیت بیشتری پیگیری شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار