۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

درخواست دبیر‌کل سازمان ملل از جهانیان برای نجات کرۀ زمین

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد جهان به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با یک انتخاب مواجه است و آن هم همکاری برای حفظ یا نابودی کره زمین است.
کد خبر: ۹۴۲۲۴

درخواست دبیر‌کل سازمان ملل از جهانیان برای نجات کرۀ زمین


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل دیروز در آغاز اجلاس اقلیمی موسوم به cop27 که در شرم الشیخ مصر افتتاح شد ضمن اشاره به اینکه دنیا در یک مسیر جهنم آب و هوایی قرار دارد خطاب به همۀ کشور‌های شرکت کننده گفت: همکاری و مشارکت فوری به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یک نیاز ضروری برای همه کشور‌ها است، زیرا بی‌توجهی به آن مساوی با  محروم  کردن نسل‌های آینده و بروز فاجعۀ آب و هوایی است.

"آنتونیو گوترش" در ادامه با اشاره به مسائلی مانند جنگ در اوکراین، تورم جهانی و کمبود انرژی که اکثر کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داده خواستار انعقاد یک پیمان قوی میان کشور‌های ثروتمند و فقیر جهان برای تسریع در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی شده و در ادامه تخصیص یک بودجه برای این کار را از تمامی جهانیان در‌خواست کرد.

به گفتۀ وی کشور‌های فقیر‌تر در صورت اختصاص بودجه قادرند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش داده و با تأثیر تغییرات آب و هوایی در کشور‌های خود مبارزه کنند.

وی درادامه ضمن انتقاد از اینکه در زمینۀ نجات کره زمین از گرم شدن، پیشرفت کافی نداشته‌ایم خاطر نشان ساخت دو اقتصاد بزرگ جهان آمریکا و چین مسئولیت ویژه‌ای برای تحقق پیمان مقابله با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین دارند.

در این اجلاس رئیس جمهور فرانسه نیز از چین و آمریکا خواست تا سهم بیشتری را برای کمک به کشور‌های فقیر‌تر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در نظر گیرند.

در ادامه نماینده مؤسسه بیمکو با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم به دنبال تبدیل تعهدات به عمل باشیم با اشاره به شعار این گردهمایی با موضوع "باهم برای اجرا" یاد‌آور شد: اجلاس قصد دارد تعهدات اقلیمی را به عمل تبدیل کند و اجلاس cop27 دولت‌هایی را گردهم آورده است که کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در چهارچوب قوانین  سازمان ملل UNFCCC، پروتکل کیوتو و توافقنامه پاریس را امضا کرد‌ه‌اند.

وی در ادامه گفت: این تعهدات داده شده یک ابزار الزام‌آور قانونی است که هدف آن محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با سطوح قبل است.

به گفته وی بیمکو معتقد است حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی و نیاز به کربن زدایی به هیچ وجه در این اجلاس نادیده گرفته نخواهد شد و نتایج این اجلاس در نشست IMO در بهار ۲۰۲۳ برای تصمیم گیری درباره استراتژی نهایی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش در ادامه این گردهمایی از سوی نمایندگان کشور‌ها اعلام شد همه کشور‌های شرکت کننده در راستای اهداف ملی آب و هوایی و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از صنعت کشتیرانی تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰ تا ۷۰ درصد حمایت خواهند کرد.

شایان ذکر است برگزاری این اجلاس تا تاریخ ۱۸ نوامبر ادامه دارد که قرار است موضوع ایجاد صندوق غرامت نیز در روز‌های آینده در دستور کار شرکت کنندگان قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار