mana.ir

کد خبر: ۹۳۹۴۷ |
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

خاموشی و سکوت سنگینی بر بازار صنعت اوراق کشتی حاکم است

آغاز سال ۲۰۲۲ برای صنعت اسکراپ بر خلاف سال ۲۰۲۱ خوش یمن نبود و در ۹ ماه گذشته روز به روز از تعداد کشتی‌های موجود در یارد‌های اسکراپ کاسته می‌شود.

خاموشی و سکوت سنگینی بر بازار صنعت اوراق کشتی حاکم است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در حال حاضر با کاهش شدید ارز‌های جهانی همچنین پایین آمدن قیمت ورق فولاد به خصوص فولاد دست دوم کارشناسان و تحلیلگران سه ماهه چهارم تیره و تاری را برای صنعت اسکراب کشتی پیش‌بینی می‌کنند.

"Paul Bartlett" کارشناس  و تحلیلگر بازار اسکراپ کشتی‌ها با انتشار گزارشی نوشت در حال حاضر روپیه پاکستان روند کاهشی پیدا کرده که در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید.

لیر ترکیه نیز در سرازیری قرار گرفته و ارزش خود را از دست می‌دهد از سوی دیگر قیمت ورق فولادی نیز در هفته گذشته در بازار‌های جهانی ۲۷ دلار در هر تُن کاهش یافت و به علت پایین بودن قیمت هیچ مزایده‌ای برای فروش فولاد دست دوم برگزار نشد که همین امر اثرات خود را بر صنعت اسکراپ گذاشته است. علاوه بر آن بسیاری از مالکان نفتکش‌ها که سال قبل مشتری پر و پا قرص یارد‌های اوراق بودند، امسال گرایشی به اعزام نفتکش‌های حتی فرسوده نیز نشان نمی‌دهند.

همین حکایت در بازار‌های سایر کشور‌ها مانند هند نیز قابل تکرار است، زیرا در هفته گذشته در هند نیز هیچ فروشی در بازار فولاد به ویژه فولاد دست دوم مشاهده نشده و قیمت ورق فولادی در هند نیز ۱۸ دلار به ازای هر تُن پایین آمد.

اگرچه قیمت ورق فولادی دست دوم هفته گذشته در بنگلادش با کاهش پنج دلاری مواجه شد با این حال رونقی در صنعت اسکراپ بنگلادش مشاهده نشده و در یک ماه قبل  فقط کشتی کارونیا که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده، توسط یک مالک اندونزیایی به ازای هر تُن ۵۹۲ دلار در یارد بنگلادش فروخته شد‌ه در حالیکه همین کشتی در سال قبل کمتر از ۷۰۰ دلار به ازای هر تُن عرضه نمی‌شد.

در این گزارش به نقل از مؤسسه Google Mobile Services (GMS) آمده است  بازار‌های صنعت بازیافت کشتی تا‌کنون به این شکل خاموش نبودند در حالی‌که همه بخش‌های حمل‌و‌نقل به کار خود ادامه می‌دهند، اما مالکان به علت رکود بازار اسکراپ و کاهش قیمت فولاد هیچ عجله‌ای برای خلاص شدن از شر کشتی‌های قدیمی ندارند.

همانگونه که اشاره شد مالکان، نفتکش‌های بزرگ خود را به یارد‌های اوراق اعزام نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که تا آخرین نفس از آن استفاده کنند. زیرا در سال ۲۰۲۱ بالا بودن قبمت فولاد انگیزه‌ای برای مالکان نفتکش‌ها بود تا ضرر و زیان خود را بدین شکل جبران کنند.

در ادامه این گزارش امده است برخی تحلیلگران بر این باورند احتمال می‌رود موج جدیدی از فعالیت‌های بازیافت کشتی‌ها در آینده مشاهده شود، زیرا مقررات جدید کربن که توسط IMO اعلام شده به مرحله اجرای خود نزدیکتر می‌شود و بدین ترتیب ممکن است برخی از کشتی‌ها به علت آنکه شرایط زیست محیطی اعلام شده از سوی IMO را رعایت نمی‌کنند و عمری از آن‌ها گذشته است به سمت یارد‌های اوراق تغییر جهت دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین