۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در شش سازمان بین المللی و منطقه‌ای دریایی به ویژه سازمان بین‌المللی دریانوردی، با التزام به اصل پنجاهم قانون اساسی، همواره در خط‌مشی گذاری‌های خود به دنبال توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد حفظ محیط‌زیست دریایی بوده است.
کد خبر: ۹۳۹۳۴

پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی

به گزارش مانا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی با اشاره به شعار "فنّاوری‌های جدید برای کشتیرانی سبزتر " برای روز جهانی دریانوردی امسال، ابراز امیدواری کرد در کنار ایجاد اقدامات تقنینی اثرگذار در سطح ملی از سوی نهاد‌های متولی در دریا و مشارکت بیشتر نهاد‌های ذی‌مدخل، شاهد به خدمت گرفتن بخش خصوصی در بخش سواحل و دریا باشیم تا هر چه بیشتر در جهت ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست قدم برداریم.

در پیام علی‌اکبر صفایی چنین آمده است:

سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در شش سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای دریایی به ویژه سازمان بین‌المللی دریانوردی، با التزام به اصل پنجاهم قانون اساسی، همواره در خط‌مشی گذاری‌های خود به دنبال توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد حفظ محیط‌زیست دریایی بوده است.

در همین راستا کلیه بنادر اصلی و بازرگانی کشور، در کنار به‌کارگیری نیروی انسانی آموزش‌دیده، مجهز به شناور‌های تخصصی و تجهیزات مدرن در حوزه خدماتی و مقابله با آلودگی‌های دریایی است. همچنین در تعامل نزدیک با نهاد‌های ذی ربط و از طریق پایش مستمر آب‌های تحت نظارت با استفاده از بالگرد و پهپاد، سعی می‌شود، هرگونه آلودگی دریایی سریعاً شناسایی و جهت مقابله با آن اقدامات فوری به عمل آید.

در دهه‌های اخیر با افزایش فعالیت انسانی در دریا‌ها شاهد به هم خوردن توسعه پایدار محیط‌زیست و به خطر افتادن سلامت دریاها، اقیانوس‌ها و منابع آبزی هستیم. به همین دلیل، سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، شعار" فنّاوری‌های جدید برای کشتیرانی سبزتر " را با هدف تأمین و بهبود ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی انتخاب و اعلام کرده است.

سازمان بنادر و دریانوردی نیز به‌تبع شعار روز جهانی دریانوردی، به دنبال توسعه اهداف اقتصادی با حفظ محیط‌زیست پایدار و کشتیرانی سبز منطبق با مأموریت‌های "آیمو" است. در همین راستا، تلاش‌ها و حمایت مالی و معنوی انجام‌شده برای تولید سیستم پردازش و مدیریت آب توازن، برنامه‌ریزی برای تولید و تأمین سوخت کم گوگرد برای ناوگان کشور، تأمین برق ساحلی برای شناور‌ها در برخی بنادر کشور، تهیه و اجرایی سازی دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها، بررسی طرح‌های استفاده از انرژی‌های نوین در بنادر و حمایت از طرح‌های استفاده از موتور‌های دریایی الکتریکی، از مهم‌ترین اقدامات مؤثر این سازمان در جهت تحقق کشتیرانی سبز است.

همچنین در بخش ایمنی و بهداشت بنادر، مرکز ایمنی - بهداشت و محیط‌زیست در کلیه بنادر تجاری کشور فعال است و تفاهم‌نامه‌های مشترک با وزارتخانه‌های مختلف در راستای اجرای قوانین ملی و بین‌المللی انعقاد و اجرایی شده است.

ازآنجا‌که حفظ محیط‌زیست دریایی به‌عنوان یک حق عامه و ریشه در فرهنگ ما دارد، امید دارم تا در کنار ایجاد اقدامات تقنینی اثرگذار در سطح ملی از سوی نهاد‌های متولی در دریا و مشارکت بیشتر نهاد‌های ذی‌مدخل موضوع، شاهد به خدمت گرفتن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بیشتر در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد در بخش سواحل و دریا باشیم تا هر چه بیشتر در جهت ارتقا فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست قدم برداریم.

در پایان به نمایندگی از جامعه دریایی و بندری کشور، روز جهانی دریانوردی را به مردم شریف ایران، مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه دریایی کشور در تمامی شقوق فعالیتی، به ویژه دریانوردان، شاغلان سکو‌های نفتی، صیادان، مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های کشتیرانی، سازندگان شناور‌ها و تجهیزات ناوبری و دانشگاهیان علوم دریایی تبریک و تهنیت می‌گویم و برای همه این عزیزان که سهمی در اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمل و نقل جهانی دارند، سلامت و موفقیت روز افزون را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار