۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

ساخت ۲ نفتکش ۳۰ هزار تنی در عراق آغاز شد

ساخت ۲ نفتکش ۳۰ هزار تنی در عراق آغاز شد
عراق می‌گوید که در راستای طرح خود برای تبدل شدن به بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان در حال ساخت دو نفتکش جدید و غول پیکر با ظرفیت ۳۰ هزار تن است.
کد خبر: ۹۳۷۸۵

به گزارش مانا، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری دولتی عراق (واع) نوشت، شرکت نفتکش‌های عراق یکی از تشکیلات وزارت نفت این کشور با اعلام  حجم ناوگان خود خبر داد که کار ساخت دو نفتکش جدید را آغاز کرده است.

«علی قیس» مدیر عامل شرکت شرکت نفتکش‌های عراق (L.O.T.C) می‌گوید: این یک شرکت دولتی متخصص در حمل و نقل نفت خام و مشتقات نفتی است که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شد؛ پس از آن که دولت عراق به اهمیت چنین ناوگان ملی در افزایش واردات مالی کشور از طریق حمل و نقل نفت خام به خارج از کشو واقف شد.

قیس با برشمردن اسامی ۲۵ نفتکش عراقی با تناژ‌های مختلف گفت: چهار فروند از این نفتکش‌ها بین  سه تا ۱۰ هزار تن ظرفیت دارند که شامل بغداد، دجله، شط العرب و الفرات است.

او با بیان اینکه عراق کار ساخت دو نفتکش با نام‌های سومر و اکد با ظرفیت هر کدام ۳۰ هزار تن نفت را آغاز کرده است، گفت: قرارداد ساخت دو نفتکش دیگر هم منعقد شده و نفتکش‌های دیگری با ظرفیت‌های مختلف هم در دست خرید است.

عراق قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به بزرگترین تولید نفت جهان دست یابد. «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق، در ۲۴ ژوئیه از تصمیم عراق برای برداشتن گام‌های واقعی در افزایش تولید و صادرات نفت خام خبر داد و گفت عراق به دنبال رسیدن به تولید  هشت میلیون بشکه تا پایان سال ۲۰۲۵ است.

وی افزود: زمانی که ما از افزایش تولید نفت به میزان ۳.۳ میلیون بشکه در روز صحبت می‌کنیم، منظورمان یک حوزه عظیم کاری  در طول  پنج سال است که شاید بزرگترین برنامه استخراج در جهان باشد.

عراق حدود ۱۴۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام دارد و این کشور قصد دارد تولید نفت خام خود را از حدود چهار میلیون بشکه در روز به هشت میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

نفت خام در این کشور کمترین هزینه استخراج را در جهان دارد که به میزان یک تا دو دلار در هر بشکه برابر با هزینه‌های استخراج نفت خام برای عربستان سعودی و ایران است.

همچنین میزان تولید فعلی بسیار کمتر از برنامه‌های ملی عراق و انتظارات بین المللی است که نشان می‌دهد عراق تا سال ۲۰۲۰ به نُه میلیون بشکه در روز یا حداقل شش میلیون بشکه در روز خواهد رسید. شایان ذکر است که میادین نفتی کشف شده عراق بالغ بر ۷۱ میدان نفتی است که تنها ۲۷ میدان نفتی از جمله ۱۰ میدان نفتی غول پیکر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عراق حدود ۱۸ درصد از کل ذخایر خاورمیانه و حدود ۹ درصد از ذخایر جهان را در اختیار دارد و پنجمین کشور بزرگ جهان است.

بیشترین بخش از ذخایر نفتی عراق در جنوب عراق به ویژه در استان بصره متمرکز است که در آن ۱۵ میدان نفتی وجود دارد که ۱۰ میدان نفتی آن تولید کننده و پنج میدان هنوز در انتظار توسعه و تولید هستند. این میادین دارای ذخایر نفتی هستند که بیش از ۶۵ میلیارد بشکه یا تقریباً ۵۹ درصد از کل ذخایر نفت عراق برآورد شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار