سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا با تاکید بر اینکه بنادر صیادی میتوانند به کانونهای اقتصادی مهم در سواحل تبدیل شوند، گفت: در همین راستا سازمان شیلات، سیاست واگذاری بنادر صیادی به بخش خصوصی را طی سالهای اخیر در دستور کار خود قرار داده است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ بندر صیادی فعال در نوار ساحلی جنوبی و شمالی کشور وجود دارند، بیان داشت: از این تعداد تا کنون ۴۲ بندر صیادی به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
وی با اشاره به اینکه ۲۸ بندر صیادی به بخش خصوصی واگذار نشده و مدیریت آن به عهده سازمان شیلات ایران است، دلیل عدم واگذاری این بنادر به بخش خصوصی را نداشتن شرایط لازم جهت واگذاری اعلام کرد.
بهشتیان عنوان کرد: عدم شرایط لازم جهت واگذاری به معنای این است که این بنادر به دیل اینکه از رونق اقتصادی کافی برخوردار نیستند، متقاضای برای اخذ بهره برداری از آنها وجود ندارد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفتههای خود اذعان داشت: امیدواریم با به وجود آمدن شرایط مناسب در ۲۸ بندر مذکور، شاهد رونق اقتصادی در این بنادر و واگذاری آنها به بخش خصوصی جهت بهره برداری بیشتر باشیم.
وی با تأکید بر اینکه فرصت سرمایه گذاری بخش غیردولتی در صنعت شیلات باعث میشود تا از ظرفیتهای بنادر صیادی استفاده بیشتری صورت گیرد، تصریح کرد: امروزه با توجه به محدودیت منابع باید بر روی نگهداری، به روزرسانی و بهسازی نقاط بندری سرمایه گذاری شود.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، جهتگیری شیلات را واگذاری خدمات، مدیریت و سرمایه گذاری اعلام کرد.
به گفته بهشتیان، به دنبال روشهایی هستیم که بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی، خدمات و سرمایه گذاری این بخش را توسعه دهیم و از ظرفیتهای بنادر به عنوان کانونهای اقتصادی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد درآمد در بنادر میتوان سرمایههای موجود را به نحو بهتری حفظ کرد و زمینههای کارآفرینی، بهره وری، مدیریت و مشارکت را در جامعه بهره بردار افزایش داد، تاکید کرد: هدف این است که فعالیتهای ناسازگار در بنادر شکل نگیرد و در نتیجه آن خدمات و رفاه برای جامعه صیادی افزایش یابد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با تأکید بر اینکه واگذاری بنادر صیادی میتواند در عمران و آبادانی سواحل، ایجاد اشتغال و رونق بخشی استقرار جمعیت نقش مهمی ایفا کند، گفت: اگر بتوانیم همه امکانات پشتیبانی در بنادر از جمله تعمیرات، لوازم یدکی، نیروی انسانی و آموزش را در بنادر صیادی ارائه کنیم، ضمن کمک به رفاه جامعه صیادی، بنادر هم به نقاط اقتصادی تبدیل میشوند.