۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹

وجود ۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در بنادر کشور

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت:‌در حال حاضر ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر، لنگرگاه‌ها و انبار‌های گمرک وجود دارد که ذخایر خوبی برای کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۳۶۹۰

وجود ۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در بنادر کشور

به گزارش مانا به نقل از فارس، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی امروز به مناسبت هفته دولت در محل این سازمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با اعتبارات در اختیار توانسته‌اند کالا‌های اساسی برای کشور را تأمین کنند در حال حاضر ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد که تشریفات گمرکی در حال انجام است همچنین ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و بارگیری در اسکله‌ها است. یک میلیون تن کالای اساسی هم در لنگرگاه‌های کشور موجود است که در مرحله قبل از اسکله قرار دارد و در مجموع ۵ میلیون تن کالای اساسی به عنوان یک ذخایر مناسبی برای کشور وجود دارد که برای مردم تهیه شده و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی این را هم گفت: روزانه ۱۵۰۰ کامیون حامل کالا‌های اساسی و ۷۰ واگن از طریق ریل از گمرک بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌شوند و ۹۰ درصد کالا‌های ترخیصی مربوط به کالا‌های اساسی است که تشریفات گمرکی آن هم به سرعت انجام می‌شود.

وی گفت: یک میلیون تن از کالا‌های باقی مانده در گمرکات مربوط به سال‌های قبل از ۱۳، ۱۰، ۷ و حتی دو سال گذشته باقی مانده است که در چند ماه اخیر با همکاری گمرک مراحل ترخیص آن انجام شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد محموله‌های سامسونگ و ال‌جی گفت: بعد از حسابرسی این کالا‌ها ترخیص آن انجام شد و البته قبلا کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای وجود داشت بعد از آن کارت‌ها ساماندهی شدند و واردکنندگان به جای اینکه همه قطعات مورد نیاز را از یک گمرک و همزمان وارد کنند، چون مأخذ تعرفه گمرکی متفاوت بود بنابراین از طریق گمرکات مختلف و در زمان‌های متفاوت وارد کردند که پرونده‌ای تشکیل شد البته آن‌ها می‌توانستند طبق قانون اعتراض به کمیسیون حل اختلاف گمرکی اعلام کنند، اما در مورد این محموله‌ها قواعد مربوط به مبدأ و قاعده دو الف صدق می‌کرد که این قاعده مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه گمرک پیشرو تجارت خارجی است گفت: از کنوانسیون‌های جهانی برای ترخیص سریع‌تر کالا‌های مختلف استفاده می‌کنند و تجارت خارجی تحت تأثیر برجام قرار نگرفته و خوشبختانه حجم تجارت رو به افزایش است و عمده واردات هم مربوط به کالا‌های اساسی و تجهیزات خط تولید است. تراز تجاری کشور هم در بخش واردات و صادرات نزدیک به هم است.

مقدسی با بیان اینکه دومین کشوری که در تجارت جهانی نقش دارد در عین حال بزرگ‌ترین واردکننده کالا است و عمده آن مواد اولیه است که وارد شده و با ارزش افزوده صادر می‌شود بنابراین افزایش واردات برای کشور ما هم، چون عمدتا مواد اولیه و واسطه و تجهیزات تولید است با سرعت ترخیص می‌شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد ترخیص ۲۴ ساعته محموله سرم بعد از بازدید دادستان از گمرک تهران گفت: در مورد کالای سرم، چون بحث ماندگاری بسیار مهم است باید سریعا ترخیص شده، مجوز‌های بهداشتی گرفته شده و محموله‌های سرم در حال حاضر ترخیص شده است و به محض صدور مجوز‌ها کالا‌های بهداشتی ترخیص می‌شوند، چون محموله سرم فاسدشدنی است و باید سریع ترخیص شوند البته در مورد این کالا‌ها قبل از ورود مجوز‌ها گرفته می‌شوند، چون طبق قاعده باید حداقل ۶۵ درصد زمان انقضاء مصرف سرم باقی مانده باشد تا ترخیص شود.

وی گفت: البته در مواردی بوده که، چون مجوز‌های بهداشتی صادر نشده محموله‌های سرم طبق قواعد بهداشتی معدوم شدند، اما در مواردی که مجوز وجود دارد دستور ترخیص سریعاً صادر می‌شود.

مقدسی در مورد کارمزد ۲.۵ درصدی کالا‌های متروکه که در اختیار سازمان املاک تملیکی قرار می‌گیرد گفت: به نظر ما تحمیل ۲.۵ درصد کارمزد باعث افزایش هزینه تولید برای صاحبان کالا و خط تولید می‌شود و ممکن است گاهی به دلیل بروکراسی‌های موجود ترخیص کالا به موقع انجام نشود و کالا به صورت قهری در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد. مثلاً کالا‌هایی که بر اساس ماده ۲۴ قانون گمرکی که نتوانسته در موعد مقرر ترخیص شود مشمول جریمه ۲.۵ درصدی می‌شود که برای بنگاه‌های تولیدی هزینه ایجاد می‌کند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد کمبود نیروی انسانی در گمرک گفت: ۱۰ سال مجوز استخدام نگرفته‌ایم و تعداد کارکنان ما با توجه به افزایش گمرکات در مناطق آزاد و مناطق مرزی در حال حاضر ۲۰ درصد با کمبود نیرو همراه است از طرفی افزایش زمان خدمات گمرکی ۲۴ ساعته و گسترش گمرکات باعث کمبود نیرو شده است و در دو سه سال آینده هم تعدادی از نیرو‌ها بازنشسته می‌شوند که در آن صورت با بحران نیروی انسانی در گمرک مواجه می‌شویم.

وی گفت: حقوق و مزایای کارکنان گمرک هم نسبت به سازمان‌های همجوار کمتر است باید همسان‌سازی حقوق و تراز پرداخت‌ها هم در میان دستگاه‌های همکار صورت گیرد.

مقدسی در مورد حق کشف کالا‌های قاچاق برای مأموران گمرک گفت: خیلی وقت است که موضوع حق کشف از بین رفته است بعد از مصوبه ۳ دی ماه سال ۹۲ در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستگاه‌های کاشف دیگر حق کشف نمی‌گیرند در نتیجه گمرک هم نمی‌گیرد البته در موردی که همکار گمرکی ما بیش از ۱۱۱۸ کیلو موادمخدر کشف کرده بود پاداشی برایش در نظر گرفتیم، اما از محل دیگری بود که پاداش ناچیزی است.

وی در مورد دستگاه‌های تصویربرداری ایکس‌ری گفت:‌از این دستگاه‌ها مراقبت می‌شود همچنین در مورد سگ‌های موادیاب در مواردی صاحبان کالای قاچاق می‌خواستند این سگ‌ها را مسموم کنند و حتی یکی دو سگ هم از این طریق از بین رفت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه عمده همکاران گمرک پاک‌دست هستند گفت: اخیراً کشفی در گمرک شهید رجایی صورت گرفت و قاچاقچی‌ها می‌خواستند همکاران ما را تطمیع کنند و گاهی ما نکات مثبت را هم می‌گوییم متأسفانه عده‌ای آن را منفی بازتاب می‌دهند. مقدار زیادی سوخت قاچاق توسط همکاران گمرک اخیرا کشف شده است.

مقدسی در مورد اتصال این سازمان به سامانه جامع تجارت گفت: در چند ماه اخیر اهتمام ویژه داشتیم که سامانه جامع تجارت تکمیل شود گمرک وظایفی بر عهده دارد سایر دستگاه‌ها مجوزدهنده هستند و به گمرک خط می‌دهند ۸.۵ ترابایت داده گمرک وجود دارد که باید کم کم به سامانه جامع تجارت مرتبط شود در حال حاضر گمرک به این سامانه جامع تجارت وصل است وگرنه ترخیص صورت نمی‌گیرد، اما برخی از رویه‌ها تغییراتی پیدا کرده است و مرجع محاسبه ارز از ترجیحی به ETS تغییر پیدا کرده بنابراین مأخذ حقوق ورودی تغییر می‌کند و این سامانه همانند یک موجود زنده باید مرتب در حال تغییر باشد.

وی این را هم گفت: در حال حاضر عمده سامانه‌ها به یکدیگر متصل هستند حتی به دستگاه‌های ایکس‌ری و دوربین‌های مداربسته متصل هستیم البته باید دستورالعمل‌ها بازنگری شوند ارسال ثبت سفارش‌ها از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و در حال حاضر پته‌های گمرکی در مرحله نهایی قرار دارد.

 وی گفت:‌داده‌های همه دستگاه‌های همجوار روی هم رفته به اندازه داده‌های گمرک در سامانه جامع تجارت نیست، اما باید مرحله به مرحله این اتصال صورت گیرد.

وی در مورد کارشناسان مجازی در گمرک گفت: کارشناس مجازی برای این صورت می‌گیرد که کالا‌ها در موارد مختلفی باید ارزیابی شود و توسط کارشناسان مختلف ارزیابی شود، چون ممکن است تالی فساد داشته باشد که باید برطرف شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد میانگین زمان ترخیص کالا‌ها گفت:‌سرعت ترخیص به طور میانگین ۳۴ ساعت است البته در مورد محموله‌هایی مانند واکسن در ۷ دقیقه یا کمتر ترخیص می‌شود و آن‌ها مشمول حمل یکسره هستند گمرک فقط نظارت می‌کنند البته مجوز‌های بهداشت باید صادر شود، اما میانگین زمان ترخیص کالا‌ها ۳۴ ساعت است باید این زمان هم کاهش پیدا کند و همکاران ما هم باید سرعت کار خود را بیشتر کنند.

مقدسی در مورد کشف قاچاق سوخت گفت: محموله اخیر از سوخت قاچاق توسط همکاران گمرک کشف شد و مهمترین علت این پدیده تفاوت قیمت سوخت بین کشور ما و کشور‌های همسایه است که قاچاق صورت می‌گیرد و گاهی قاچاقچیان سوخت را تحت عنوان کالا‌های دیگر اظهار می‌کنند و یا حتی در تانکر‌های سوخت جداره‌های مختلف قرار می‌دهند که موقع اظهار کالا مایع‌ای که نیاز به مجوز ندارد ارائه می‌کنند در حالی که در جداره‌های دیگر سوخت قاچاق می‌کنند، اما همکاران گمرک با تجربه‌ای که دارند موارد قاچاق را کشف می‌کنند.

وی در مورد مسیر سبز گمرکی و قاچاق کالا گفت:‌در مسیر سبز باید از روش مدیریت ریسک استفاده کنیم، اگر این مسیر نباشد، شاهد صف‌های طولانی کامیون‌ها در گمرکات کشور می‌شویم. ما شاخصه‌های کالا را بررسی می‌کنیم اگر مجوز خاص بخواهند یا کالا ارزش بالایی داشته باشد در مسیر قرمز قرار می‌گیرد اگر صرفاً مجوز بخواهد در مسیر زرد قرار دارد و با این طبقه‌بندی تخلفات به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند ما ناچار از ارزیابی مدیریت ریسک برای فعالان اقتصادی  به ویژه دانش‌بنیان هستیم.

وی این را هم گفت:‌مسیر سبز برای کالا‌های اساسی تعریف می‌شود مثلا واردات کنجاله از مسیر سبز انجام می‌شود و نیازی به انبارداری ندارد اگر قرار است همه کنجاله وارد انبار شده و قبض انبار دریافت کند هزینه انبارداری و زمان ترخیص افزایش می‌یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار