به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آلفالاینر؛ با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۱ به علت رونق بازار حملونقل کانتینری تجارت با کشتیهای قدیمی ادامه یافت به همین جهت مالکان و اپراتورها سعی کردند از اعزام کشتیها به یاردهای اسکراپ خودداری کنند این روند در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲ نیز تداوم یافت.
بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۹ کشتی با ظرفیت ۱۶۵۰۰ TEU به مراکز اسقاط کشتی اعزام شدند که این میزان نسبت به کشتیهایی با ظرفیت ۱۹۴۵۰۰ TEU کانتینر در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش نشان میدهد.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ظرفیت کشتیهای اعزامی به یاردهای اوراق به ترتیب ۶۵۵ هزار TEU و ۴۱۷ هزار TEU بود.
در ادامه گزارش آلفالاینر آمده است انتظار میرود تا پایان سال میزان کشتیهایی که به مراکز اسقاط اعزام میشوند به مراتب کمتر از سال ۲۰۲۱ خواهد بود.
در همین حال قیمت اسکراپ کشتیهای کانتینری که در سال ۲۰۲۱ به یاردهای اوراق اعزام شدند در نوسان بود به گونهای که در شبه قاره هند هر کشتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تُن و در یاردهای ترکیه بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تُن اسکراپ میشد.
کارشناسان و تحلیلگران آلفالاینر پیشبینی میکنند با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۳ میلیون TEU به ظرفیت جدید حملونقل کانتینری اضافه خواهد شد به همین جهت پیشبینی میشود میزان تخریب کشتیهای کانتینری در این سال به ۲۵۰ هزار TEU برسد.
از سوی دیگر ظرفیت کشتیهای کانتینری برای سال ۲۰۲۴ نیز به مراتب بالاتر رفته و به ۲.۸ میلیون TEU خواهد رسید. پیش بینی میشود در این سال میزان اوراق کشتیهای قدیمیتر به ۳۵۰ هزار TEU برسد.
شایان ذکر است بر اساس مقررات سازمان بینالمللی دریانوردی زمانی که سن کشتیها بین ۲۰ تا ۲۵ سال است باید به یاردهای اوراق سپرده شوند، اما رونق حملونقل کانتینری در سال ۲۰۲۱ و در ۶ ماهه سال ۲۰۲۲ باعث شد که مالکان این استانداردها را رعایت نکنند.
در این ارتباط باید گفت تجارت با کشتیهای قدیمی برای مالکان و اپراتورها پرسودتر از تخریب و اوراق کشتیها است و آنان ترجیح میدهند همچنان از کشتیهای قدیمی استفاده کنند.
کشتیهای اعزام شده به یاردهای اوراق بر اساس کانیتنر TEU از سال 2016 تا نیمه اول 2022