۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

ارز آوری ۳ میلیون دلاری برای تهیه و تولید نقشه‌های هیدروگرافی

ارز آوری ۳ میلیون دلاری برای تهیه و تولید نقشه‌های هیدروگرافی
معاون دریایی سازمان بنادر گفت: در قالب قرارداد با کشور نروژ توانستیم از خروج ارز جلوگیری کنیم تا ارزآوری سه میلیون دلاری در پی داشته است.
کد خبر: ۹۳۱۷۱

به گزارش مانا،  مجید علی نازی گفت: ایجاد کمیته ملی هیدروگرافی  در سال ۸۴ توسط متخصصان، از اقداماتی بود که توسط سازمان بنادر انجام شده است. یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده تعامل بین سازمان بنادر و نقشه برداری کشور و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته که در همین راستا ۸۹ سلول مربوط با سواحل کشور و ۱۵ سلول مربوط به آب های شمالی کشور و بیش از ۴هزار کشتی از این سلول ها استفاده می کنند.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۱ در قالب قرارداد دو جانبه با یکی از شرکت های نروژی در این زمینه تهیه و تولید چارت های هیدروگرافی توانستیم  از خروج ارز جلوگیری کنیم و ارزآوری ۳ میلیون دلاری در پی آن داشته باشیم.

او می‌گوید: ما باید تحریم ها را دور بزنیم و با تکيه بر دانش داخلی و نگاه به داخل در حوزه هیدروگرافی بتوانیم در سطح بین المللی تولیدات خود را در جهت ایمنی دریانوردی عرضه کنیم.

هیدروگرافی شاخه‌ای از علوم کاربردی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده ‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.

مهم‌ترین و کاربردی ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.

۲۱ ژوئن روز جهانی هیدروگرافی است و امسال این روز با شعار نقش بارز هیدروگرافی در دهه اقیانوس‌های سازمان ملل متحد در سازمان بنادر و دریانوردی گرامی داشته شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار