۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

بزرگ‌ترین کشتی خودران جهان از پهنای اقیانوس آرام گذشت

بزرگ‌ترین کشتی خودران جهان از پهنای اقیانوس آرام گذشت
پریسم کورج (Prism Courage) که یک تانکر گاز طبیعی بسیار بزرگ ۱۲۲ هزار تنی است و توسط آویکوس، شرکت تابعه اچ‌دی هیوندای اداره می‌شود، به نوعی به اولین کشتی بزرگی تبدیل شد که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر را تحت کنترل خودکار در اقیانوس می‌پیماید.
کد خبر: ۹۳۰۵۰

به گزارش مانا و به نقل از نیواطلس، این بار اول نیست که یک کشتی به صورت خودکار مسیر خود را در دریاها و اقیانوس‌ها طی می‌کند. در اصل اگر یک کشتی ساده بادبانی، بادبان‌هایش به خوبی تنظیم شده و تیلر آن هم محکم شده باشد، می‌توان بدون دخالت قطعاتی الکترونیکی شاهد حرکت درست در مسیر باشیم.

کشتی‌های خودکار مورد بحث در این گزارش توانایی تصمیم‌گیری و ایجاد مسیر در صورت نیاز را دارند. یک کشتی خودکار معمولی می‌تواند مسیر خود را حفظ کند و حتی در بهترین حالت برنامه‌ریزی‌شده به مواردی مانند ایستگاه‌های بین‌راهی و جریان‌های GPS واکنش نشان دهد، اما در نهایت یک کشتی خودمختار باید بتواند انواع مختلفی از خوانش‌های حسگر را در نظر داشته باشد و نه تنها در مورد نحوه پاسخ‌گویی تصمیم‌گیری کند، بلکه این کار را با توجه قوانین جاده‌ای و دریایی انجام دهد.

کشتی خودکار پریسم کورج با پرچم کشور پاناما در یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت) بندر فری‌پورت، تگزاس را به مقصد پایانه‌ای در بریونگ (LNG Boryeong) در استان استان چونگچونگ کره جنوبی ترک کرد. این کشتی با گذشت از کانال پاناما و از اقیانوس آرام در یک سفر ۳۳ روزه به مقصد رسید.

در نیمه دوم سفر، کشتی تحت کنترل سیستم ناوبری خودمختار HiNAS ۲.۰ بود. این سیستم نه تنها کشتی را هدایت می‌کرد، بلکه به دنبال مسیرهای بهینه با بهترین سرعت بر اساس راه‌حل هوشمند یکپارچه سرویس جهانی هیوندای (ISS) برگرفته از هوش مصنوعی بود. این امر باعث ناوبری و همچنین در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوا، ارتفاع موج و هشدار و جلوگیری قانونی از عبور کشتی‌های دیگر به‌صورت همزمان از مسیر آن می‌شد.

از دیگر مزایای سیستم سیستم HiNAS ۲.۰ افزایش راندمان سوخت ۷ درصدی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۵ درصد بود. علاوه بر اینها، این کشتی بیش از ۱۰۰ بار در شناسایی کشتی‌های دیگر موفق بوده و از آنها دوری کرده است. در طول این سفر،  پریسم کورج (Prism Courage) توسط اداره کشتیرانی آمریکا (ABS) و ثبت کشتیرانی کره (KR) برای تایید عملکرد و پایداری کشتی تحت نظارت بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار