mana.ir

کد خبر: ۹۳۰۱۹ |
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم:

تبدیل بندر سلخ قشم به رقیب فجیره به عنوان هاب سوخت رسانی منطقه دور از دسترس نیست

معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه براساس آمار‌های موجود سالانه بیش از ۵۰ هزار شناور اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور می‌کنند، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مرکز سوخت رسانی بندر سلخ قشم، امکان تبدیل شدن این مرکز به هاب بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی‌های تجاری در منطقه دور از دسترس نیست.

تبدیل بندر سلخ قشم به رقیب فجیره به عنوان هاب سوخت رسانی منطقه دور از دسترس نیست

به گزارش مانا، «کاپیتان حمیدرضا اسلامیان» افزود: مرکز بانکرینگ سلخ قشم در خلیج فارس از نظر موقعیت مکانی مزیت‌های بسیاری نسبت به بندر فجیره امارات متحده عربی دارد. منطقه سلخ قشم با توجه به قرار گرفتن در کنار کریدور ورودی و خروجی  تنگه هرمز و بهره مندی از شرایط محیطی  دارای موقعیت  مناسبی برای سوخت رسانی به کشتی های بزرگ اقیانوس پیمای داخلی و خارجی است.
معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های اصلی کشتی های بزرگ تجاری به سوخت آن اختصاص دارد، گفت: تأمین و تدارک سوخت با کیفیت و قیمت مناسب نقش بسزایی در انجام فعالیت‌های اقتصادی حمل و نقل دریایی دارد و با توجه به این مهم مرکز سوخت رسانی سلخ قشم از این ظرفیت بالقوه برای کسب درآمدهای ارزی می‌تواند به خوبی بهره مند شود.

اسلامیان افزود: سوخت مورد نیاز کشتی‌های تجاری باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشد و هم اکنون سوخت کم سولفور ناوگان دریایی ایران طبق استانداردهای بین المللی از پالایشگاه شازند اراک  تامین می شود.
به گفته معاون عملیات شرکت خدماتی دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم، سنگاپور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ میلیون تُن  و بندر فجیره امارات نیز بالغ بر هشت میلیون تن  سوخت به شناورهای عبوری توزیع کرده است و مقدار سوخت تدارک شده در بندر فجیره نشان دهنده وجود پتانسیل مناسب بازار سوخت در منطقه است و مرکز سوخت رسانی بندر سلخ قشم با ارائه سرویس و خدمات  مناسب سوخت رسانی، قابلیت جذب سهم قابل توجهی از بازار سوخت در منطقه را دارد.
اسلامیان با بیان اینکه هم اکنون میزان عرضه سوخت به کشتی های تجاری در ایران به حدود یک میلیون تُن در سال رسیده است، افزود: امروزه سرمایه گذاری در زمینه  ایجاد زیر ساختهای بانکرینگ  و خدمات جانبی به عنوان پیش نیاز صنعت حمل و نقل دریایی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: از آنجا که سوخت مصرفی کشتی‌ها سهم بالایی در هزینه‌های جاری ناوگان حمل و نقل دریایی دارد، لذا با توجه به طولانی بودن سواحل و مرزهای آبی کشورمان در شمال و جنوب و همچنین وجود منابع تأمین سوختهای فسیلی از داخل کشور، توسعه و سرمایه گذاری در صنعت بانکرینگ در کشورمان  در جهت اشتغالزایی و همچنین هدف قراردادن بازار بین المللی منطقه بسیار ضروری است.

معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مرکز سوخت رسانی بندر سلخ جزیره قشم افزود: موقعیت مناسب در خلیج فارس و تنگه هرمز، عمق مناسب آب، انحراف حداقلی کشتی ها از مسیر اصلی و وجود بازار مناسب در منطقه از مزیت‌های راه‌اندازی مرکز سوخت رسانی سلخ قشم است.
به گفته اسلامیان، جذب نیروی کار بومی و متخصص، ایجاد درآمدهای ارزی از صنعت بانکرینگ می تواند بستر مناسبی را در راستای توسعه خدمات مکمل دریایی در کشور و اقتصاد دریا محور فراهم کند.
 وی اظهارداشت: ایجاد بستر مناسب جهت تدارک لوازم ایمنی کشتی ها، تدارک آب مصرفی و تامین مواد غذایی مورد نیاز، تامین لوازم یدکی از خدمات جنبی صنعت بانکرینگ محسوب می شود.
اسلامیان یادآورشد: ایجاد امکانات مورد نیاز برای  انجام تعمیرات سفری کشتی های عبوری، ارائه خدمات سرویس‌های دوره‌ای و ممیزی و  بازرسی‌های فنی و  همچنین با توجه به تسهیلات موجود در مناطق آزاد ایجاد بستر مناسب جهت الحاق و پیاده شدن پرسنل خارجی کشتی‌های عبوری از دیگر خدمات مکمل دریایی صنعت بانکرینگ محسوب می شود.

وی تاکید کرد: با تأمین و تدارک سوختهای کم سولفور، از یک‌ طرف به صورت عملی اصل جلوگیری از خام فروشی مد نظر قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اجرای الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی قادر خواهد بود نسبت به اعمال قوانین بین‌المللی حفظ محیط زیست در رابطه با استفاده از سوختهای استاندارد اقدامات لازم را در این زمینه معمول دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین